-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Tar ytterligere grep for å verne om fotgjengere og syklister
Alle tungbilsjåførers store skrekk er travle trafikksituasjoner med myke trafikanter i blindsonene. Volvo lanserer nå to nye sikkerhetssystemer som skal hjelpe på dette.
Aktive sikkerhetssystemer for å beskytte myke trafikanter, som syklister og fotgjengere, er høyt prioritert hos de fleste av de store lastebilprodusentene.
Volvo Trucks har en uttalt langsiktig visjon om null ulykker som involverer «deres» lastebiler, og det er selvsagt med dette som bakgrunn at de nå oppgraderer sitt Active Side Collision Avoidance Support.
Det viktige ordet her er aktiv.
I videreutviklingen av det eksisterende sikkerhetssystemet har den aktive bremsefunksjonen kommet til.
Bremser aktivt
Ved å bruke radarsensorer for å oppdage syklister som nærmer seg kan systemet advare sjåføren, og hvis det blir nødvendig kan systemet nå også aktivt bremse lastebilen for å unngå en kollisjon med syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden.
– Hos Volvo Trucks jobber vi kontinuerlig med å forbedre hvordan våre lastebiler yter innen sikkerhet for å beskytte både sjåføren og andre trafikanter. Dette sikkerhetssystemet er rettet mot å verne om syklister i bymiljøet og representerer en av de siste innovasjonene våre, som tar oss ett skritt nærmere den langsiktige visjonen vår om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.
Active Side Collision Avoidance Support blir mulig å bestille for kunder fra november 2024 på modellene i Volvo FH-, FM- og FMX-seriene i alle markeder på verdensbasis.
Neste generasjon nødbremsesystem
Det neste systemet er Volvo Trucks’ neste generasjon Kollisjonsvarsler med nødbrems.
Dette systemet ble lansert i 2012 og har ifølge produsenten blitt stadig forbedret siden da.
Det bruker både kamera- og radarsensorer for å overvåke trafikken foran lastebilen, og hvis det oppdager en fare for kollisjon vil systemet først varsle sjåføren og, hvis det er nødvendig, automatisk bremse for å unngå eller begrense kollisjonen.
Med de siste forbedringene kan systemet, i tillegg til andre kjøretøy, nå også oppdage, varsle om og bremse for fotgjengere og syklister.
Systemet er godkjent for det nye og strengere EU-regelverket for avanserte nødbremsesystemer som ikke blir gyldige før i 2028.
I tillegg overgår systemet, ifølge Volvo Trucks, kravene i det kommende regelverket når det gjelder hvilke trafikksituasjoner det er utformet for å dekke.
– Vi er glade for de lovpålagte kravene blir innført i tråd med vår egen visjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling.
– Men hos Volvo venter vi ikke på lovgivningen – vi fortsetter å utvikle og overgå de lovpålagte kravene med nye funksjoner som bygger opp under våre ambisiøse mål.
Dette nødbremsesystemet blir standardutstyr i Europa på alle Volvo FH-serie-, FM- og FMX-lastebiler fra 2025 og blir tilgjengelig som tilvalg globalt.
Les også:
-
Inngår samarbeid: – Vil gjøre ladeinfrastruktur til konkurransefortrinn
-
Tine har inngått forlik med tre av de saksøkte lastebilprodusentene
-
Tunge Volvoer i Cannonball
-
Volvo rydder opp hos Renault
-
– Vi ser økt etterspørsel etter denne typen lastebiler
-
Smått og stort på Dyrsku'n
-
Kameraspeil også på ADR-biler
-
- Vi ser at godt utstyrte og flott lakkerte lastebiler tiltrekker seg gode sjåfører
-
Slår av motoren i nedoverbakker
-
Tine krever 150 millioner i erstatning fra lastebilprodusenter