-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Tar ytterligere grep for å verne om fotgjengere og syklister
Alle tungbilsjåførers store skrekk er travle trafikksituasjoner med myke trafikanter i blindsonene. Volvo lanserer nå to nye sikkerhetssystemer som skal hjelpe på dette.
Aktive sikkerhetssystemer for å beskytte myke trafikanter, som syklister og fotgjengere, er høyt prioritert hos de fleste av de store lastebilprodusentene.
Volvo Trucks har en uttalt langsiktig visjon om null ulykker som involverer «deres» lastebiler, og det er selvsagt med dette som bakgrunn at de nå oppgraderer sitt Active Side Collision Avoidance Support.
Det viktige ordet her er aktiv.
I videreutviklingen av det eksisterende sikkerhetssystemet har den aktive bremsefunksjonen kommet til.
Bremser aktivt
Ved å bruke radarsensorer for å oppdage syklister som nærmer seg kan systemet advare sjåføren, og hvis det blir nødvendig kan systemet nå også aktivt bremse lastebilen for å unngå en kollisjon med syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden.

– Hos Volvo Trucks jobber vi kontinuerlig med å forbedre hvordan våre lastebiler yter innen sikkerhet for å beskytte både sjåføren og andre trafikanter. Dette sikkerhetssystemet er rettet mot å verne om syklister i bymiljøet og representerer en av de siste innovasjonene våre, som tar oss ett skritt nærmere den langsiktige visjonen vår om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.
Active Side Collision Avoidance Support blir mulig å bestille for kunder fra november 2024 på modellene i Volvo FH-, FM- og FMX-seriene i alle markeder på verdensbasis.
Neste generasjon nødbremsesystem
Det neste systemet er Volvo Trucks’ neste generasjon Kollisjonsvarsler med nødbrems.
Dette systemet ble lansert i 2012 og har ifølge produsenten blitt stadig forbedret siden da.
Det bruker både kamera- og radarsensorer for å overvåke trafikken foran lastebilen, og hvis det oppdager en fare for kollisjon vil systemet først varsle sjåføren og, hvis det er nødvendig, automatisk bremse for å unngå eller begrense kollisjonen.
Med de siste forbedringene kan systemet, i tillegg til andre kjøretøy, nå også oppdage, varsle om og bremse for fotgjengere og syklister.
Systemet er godkjent for det nye og strengere EU-regelverket for avanserte nødbremsesystemer som ikke blir gyldige før i 2028.
I tillegg overgår systemet, ifølge Volvo Trucks, kravene i det kommende regelverket når det gjelder hvilke trafikksituasjoner det er utformet for å dekke.
– Vi er glade for de lovpålagte kravene blir innført i tråd med vår egen visjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling.
– Men hos Volvo venter vi ikke på lovgivningen – vi fortsetter å utvikle og overgå de lovpålagte kravene med nye funksjoner som bygger opp under våre ambisiøse mål.
Dette nødbremsesystemet blir standardutstyr i Europa på alle Volvo FH-serie-, FM- og FMX-lastebiler fra 2025 og blir tilgjengelig som tilvalg globalt.
Les også:
-
Volvo-sjefen om diesel versus elektrisk: – Det er ikke snakk om enten eller
-
Skogens nye konge har 780 hestekrefter: – Det er mye mer respons
-
Får fremdeles ikke utnyttet sine nyeste førerhus: – Går glipp av store CO2-besparelser
-
Euro NCAP: Full pott til Ford, Volkswagen og en «outsider»
-
Gir seg som sjef i Volmax
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Første lastebiltest fra Euro NCAP: Her er resultatene
-
Ser økende trend innen sikkerhet
-
Her snakker vi virkelig om dritt-transport!
-
– Vi må ha mange flere enheter på veien enn vi hadde trengt, for å få gjort det vi skal. Det er ikke bra