Den tøffeste blir tøffere

Unimog fornyes igjen. Det tøffeste av alt på landeveien har fått enda flere og bedre egenskaper. Men er den blitt softere i trynet?

Publisert

SPESIALIST: Jeg skjønner ikke helt hvorfor en Unimog skal ligne på en liten Mercedes-Benz GLA.

Nå begynner Daimlers jo fantastiske arbeidshest og redskapsbærer virkelig få preg fra det nye designspråket til personbilene.

La oss håpe det ikke blir dratt for langt. Enten vil det gå ut over personbilene, eller Unimog’en – ikkeno har vel så lite med hverandre å gjøre som disse to Daimler-fraksjonene.

Sist vi skrev om Unimog var det fordi de hadde laget en munter konseptbil (og Lego hadde laget et lekkert byggesett).

Nå har ikke den oppdaterte seriøse Unimogen noe som helst med konseptbilen (eller Lego) å gjøre, men er en konsekvent videreutvikling av det vi har blitt kjent med gjennom snart 70 år..

Nå har Unimog et slikt modellutvalg at det er vanskelig å beskrive hva som finnes og hva som er nytt. Men generelt kan man si at alle modellene nå har fått firer eller sekser som møte Euro VI-krav – og dermed er alle nyttekjøretøy fra Daimler på Euro VI nivå.

Alle har fått ny cab, og alle har fått bedre ergonomi, med blant annet et ratt som begynner å få like mange funksjoner som det vi finner på roret til en Formel 1 bil.

Og så er det blitt nye betegnelser.

Bilene heter U og noe tresifret. Det første tallet forteller om størrelsen. U2-etellerannet forteller at den erstatter den gamle U 20, og U4XX erstatter gamle U 400.

De to siste tallene forteller om hestekrefter, U530 er en 500 med 300 hester, og en U216 er en U20-erstatning med en 160 hesters motor.

Men det stopper ikke der. Gamle U 4000 og U 5000 er ekstreme når det gjelder offroad-egenskaper, og de er også fornyet. Nå heter de U4023 og U5023. De er de som har kravle-gir for mellom 2,5 og 35 km/t – hele dagen hvis du vil.

Hele den nye familien har også fått en ny versjon av hydrostat-drevet. Det betyr ikke bare at nå kan man skifte mellom hydrostatisk og manuell transmisjon uten å stoppe først, slik man måtte før. Men det betyr også muligheter for å drive enda flere tilleggsutstyr hydrostatisk.

Også det sentrale dekktrykk-systemet er blitt bedret. Tirecontrol Plus heter det nå, og man velger ganske enkelt mellom «Vei», «Sand» og «Dårlig overflate» på det nye, moderne displayet der du også har alt det andre, inklusive bilder fra kameraer du kan montere overalt.

Unimog har alltid falt mellom to stoler, avgiftsmessig, i Norge. Men det, i seg selv, bør ikke være forklaring på hvorfor det er så vanskelig å finne ut noe om den.

Hvis du går på Unimog Wiki er det første som kommer opp en norsk Wikipedia-side med link til «Offisiell hjemmeside for den norske importøren».

Trykker du på den, kommer du til en Mercedes-side fra Bertel O. Steen der du, hvis du ser godt, kan lese «Nyttekjøretøy».

Trykk på den og du kan faktisk komme til Unimog. Der dukker det opp forholdsvis ubegripelig. 10er, 100er og 1000er står det under bilder av noen JuMogs.

Og trykker du på en av dem, får du opp ubegripelige informasjoner a la «Leistungshydraulik VarioPower® - Wechsellenkung VarioPilot® - Schneller schalten mit Telligent®».

Men du har en mulighet til: Trykk på «Unimog i Norge» og du får vite at Unimog i Norge «Markedsføres og selges av Normog AS». Nå vet jo noen av oss at dette er et ganske spennende firma på Fetsund, men prøv å finne nettsiden deres!

De har 24-timers vakttelefon får vi vite, men det later også til å være det nærmeste Unimog er kommet 2013 i Norge. På en måte harmonerer det ikke helt med siste generasjons Multifunksjons Touch-Keys.

Powered by Labrador CMS