-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ustoppelig moro
Når Unimog-ekspert Espen Berger skal demonstrere allhjulsdriftens egenskaper går det vilt for seg. Han tester ikke hva som går, men hva som ikke går.
– Her er det fin vei opp til venstre. Jeg kjører opp der en tur, så kan dere se på, sier Espen Berger.
Han er medeier og en av fem ansatte i Normog AS, som er Norges eneste forhandler for Mercedes-Benz Unimog. Men akkurat denne gangen er det Unimogs «storebror» Zetros som skal settes på prøve.
Vi andre hopper ut av det digre beistet mens Berger setter seg bak rattet. Men, vent litt, sa han ikke noe om en vei til venstre?
Vi klarer ikke med vår beste vilje å finne noe som minner om en vei. Bortsett fra den grusveien vi står på, da, men den går rett frem. Til venstre er det bare en bratt skråning med store steiner, stubber i knehøyde, falne trestammer, kratt og snø.
Før vi rekker å reflektere mer over det er Berger på god vei oppover allerede. Hele konstruksjonen vrir seg «kattemykt» fra side til side, mens 326 hestekrefter og 1.300 Newtonmeter sørger for at lastebilen krafser seg frem og opp. Hadde vi ikke sett det, ville vi knapt trodd det var mulig uten å bli stående fast.
– Når vi reiser rundt i Norge med Unimog vil alle vise oss sine mest ekstreme plasser, og da er det alltid litt gøy å vise at det meste går. Derfor er det alltid mest interessant å finne ut hva som ikke går når vi tester biler, forklarer Berger vel nede igjen.
Spesialbil
Det er ikke tilfeldig at når nyttekjøretøyavdelingen til Mercedes-Benz vil demonstrere firehjulsdriftsegenskapene på varebilene og noen av spesialkjøretøyene sine, så er det han som har fått i oppdrag å legge opp løypa.
– Vi kjørte opp til toppen av slalåmbakken i Trysil med en Unimog en gang. Det var et e-verk som lurte på om det gikk, og det gjorde det, forteller Berger.
Denne gangen befinner vi oss inne i den dype Mangenskogen på grensen mellom Aurskog-Høland og Nes i Akershus. Til vår disposisjon står Vito 4-Matic, Sprinter 4x4, Sprinter 6x6 Oberaigner og den nevnte Zetrosen.
Sistnevnte er lånt inn fra Daimler i Tyskland. Dette er en spesialbil som foreløpig ikke tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6, og dermed ikke selges i Norge. Men om den senere skulle oppfylle Euro 6-kravene, er Berger klar på at den har et potensielt marked.
– For eksempel forsvaret, hjelpeorganisasjoner og e-verk som driver med isolerte lifter kunne brukt en slik. Den kan også fungere som en enkel brøytebil, med lite elektronikk og mye mekanikk, sier han.
Vi får også prøve Zetrosen, dog i litt snillere omgivelser. Å kjøre en lastebil i 2017 hvor det aller meste fortsatt er mekanisk gir en fantastisk følelse. Det støyer og rister, akkurat slik det skal, og vi lar oss overraske positivt av svingradiusen som sørger for fleksibilitet og enkel manøvrering. Fremkommeligheten har Berger allerede plassert i kategorien «udiskutabel».
Vito overrasker
Løypa vi skal gjennom med varebilene er også av en slik karakter at om vi ikke hadde sett hjulsporene fra Bergers første gjennomkjøring, så ville vi tvilt på om det var mulig å komme seg gjennom med en Vito. Her er det dype spor i snøen, stupbratte bakker ned og opp, skråhellinger, trangt mellom stubber, steiner og greiner.
Men det viser seg å gå lett som en lek. Det avanserte 4-Matic systemet, som er det samme man finner i Mercedes’ personbiler, gir Vito en imponerende fremkommelighet. Det er bare å holde gasspedalen inne og la firehjulsdriften jobbe i presist samspill med den harmoniske automatkassen og de elektroniske hjelpesystemene, så kommer man frem.
Hvorfor nær 86 prosent av Vito-kundene valgte firehjulsdrift i 2016 er lett å forstå. Selv om de færreste har et reelt behov – de fleste kunne klart seg uten – gir det en komfortabel trygghet å vite at man har teknologien tilgjengelig, i tillegg til at annenhåndsverdien holder seg bedre.
Ren arbeidsbil
Sprinter 4x4 tar seg også godt frem i løypa. Den er også hevet cirka 10 centimeter sammenlignet med standardutgaven, dermed er bakkeklaring et mindre problem.
Her må imidlertid sjåføren selv koble 4x4-systemet ut eller inn ved hjelp av en knapp på instrumentpanelet – det skifter ikke automatisk fra tohjuls- til firehjulsdrift slik som på Vito.
Blant Sprinter-kundene var det i 2016 snaut 15 prosent som valgte firehjulsdrift. Dette er da også en mer ren arbeidsbil enn Vito 4x4. Her er det ikke komforthensyn og «kjekt å ha» som gjelder. De som kjøper Sprinter 4x4 er de som ikke kunne klart seg uten firehjulsdrift.
For de mer ekstreme finnes også en 6X6-variant av Sprinter, bygget av allhjulsdriftspesialisten Oberaigner. En liten håndfull slike biler finnes i Norge, blant annet i brannvesen-tjeneste på Vestlandet.
Bilen er utstyrt med permanent drift på alle hjul, og de tre drivakslene passes på av fem differensialsperrer. Svingradiusen er også her overraskende god. Med en slik vil du ha problemer med å sette deg fast, rett og slett.
Mercedes-Benz Zetros
Spesialkjøretøy med firehjulsdrift.
Motor: 7,2 liter rekkesekser, OM 926 LA (Euro 5)
Effekt: 326 hestekrefter
Dreiemoment: 1.300 Nm mellom 1.200 og 1.600 o/min.
Gir: Sekstrinns Allison 3000 SP/PR automat (leveres også med nitrinns manuell)
Totalvekt: 16,5-18 tonn som toakslet bil. Treakslet utgave mellom 25 og 27 tonn.
Pris: Bilen oppfyller ikke utslippskravene i Euro 6 og selges dermed ikke i Norge.
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 3-2017. Abonnenter får alltid de beste reportasjene først. Her kan du tegne abonnement**