EQV, eSprinter og eVito økte betydelig - i alle fall i prosent - i første kvartal.
EQV, eSprinter og eVito økte betydelig - i alle fall i prosent - i første kvartal.

El-økning hos Mercedes varebil

Etter første kvartal kan Mercedes-Benz Van feire blant annet 60 år med varebiler og den legendariske varebilfabrikken i Düsseldorf. Og de kan feire at det er 25.000 elbiler siden den første Vito E-Cell rullet av båndet i 2010. Men de kan ikke feire en skikkelig salgs-økning.

Publisert

For første gang siden Mercedes-Benz lastebiler ble splittet fra konsernets personbiler oppgir varebildivisjonene sine egne kvartalsresultater.

Med 89.900 biler ligger de omtrent likt med fjoråret. Men det er en del tydelige signaler på hvor det er nedgang.

Bilmodeller som gikk til privat bruk, men som sorterte under varebiler, endte med et volum på 14.100 – det er en økning på 5 %.

Det betyr at de små kassevognene hadde en nedgang på 8 %, mens de store økte med 1 %, til 46.100 biler.

Den minste varebilen, Citan, endte på 4.100 – hvilket selvfølgelig er en vekst. Gamle Citan var ganske sliten på denne tiden i fjor.

Fordelingen i første kvartal.
Fordelingen i første kvartal.

Mens 89.900 altså ikke betyr noen endring var Europa-volumet på 54.800 en nedgang på 5 %. Nord Amerika hadde imidlertid en solid vekst på 19 %.

Men der det virkelig slo ut – i prosent om ikke i volum – var hos de elektriske varebilene. 2.700 biler var en økning på 133 %. Her er det ikke bare Sprinter og Vito vi snakker om, men også EQV.

Kan det bli slik at den økningen vi vil se her i fremtiden blir representert av elektriske biler og biler som erstatter limousiner hos private kunder?

Powered by Labrador CMS