-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dagens gledes-kurve
De tre kurvene viser prisutviklingen de siste årene innen godstransport, sjøtransport og lufttransport. Og vinneren er?
PRISUTVIKLING: Jeg kjenner bare noen få som synes det er morsomt å dykke ned i Statistisk sentralbyrå (SSB) sine enorme tallkilder.
I blant produserer likevel SSB på eget initiativ forklaringer og sammenhenger som er så klare at de er til å juble for!
Godstransport på vei er i utgangspunktet en næring som i gjennomsnitt er preget av små marginer. Det vet vi.
Disse kurvene viser imidlertid en prisstabilitet og en utviklingsretning i for veitransport (grønn strek) som både sjøkapteiner (blå strek) og luftbaroner (oransje strek) vil misunne oss.
Den grønne yrkesbilkurven viser dermed en fin jevn stigning fra 2004 fram til slutten av 2008. Frem til utgangen av 2010 lå prisutviklingen flat, før den de siste tre årene igjen har steget jevnt og trutt.
I samme periode har imidlertid prisene på sjøtransport og lufttransport herjet opp og ned i indeksbildet som et par ville kaniner. (I oversikten er indeks 100 satt til år 2010).
Hovedtrenden for sjøtransport er klart negativ. Prisene ved utgangen av 2012 (kurven stopper der for sjøtransport) ser ut til å ligge nede på 2005-nivå.
For lufttransport med passasjerer synes prisene å svaie mellom 115 og 85 og tilbake innenfor relativt korte tidsrom.
Nå sier selvsagt ikke prisbildet alene noe om lønnsomheten, så lenge man ikke kobler det sammen med kostnadsutviklingen.
Men alle som driver næring med en horisont som strekker seg litt lenger enn nesen vet likevel å sette pris på stabilitet foran ustabilitet. Og det er nettopp det disse kurvene viser – at veitransportens kvinner og menn har større forutsigbarhet i hverdagen enn kolleger i bransjene til sjøs og i luften.
Nå lager for øvrig SSB også en kostnadsindeks for lastebiltransport.
Strekker vi denne indeksen over det samme tidsrommet, vil man oppdaget at kostnadskurven for det første er like stabil, men også at den dessuten har mer eller mindre identisk forløp som prisutviklingen.
Den mindre positive siden av dette er at næringen tilsynelatende ikke klarer å hente bedre marginer ut av markedet i dag enn den gjorde for 10 år siden.
Utviklingen i forholdet pris/kostnader de siste 12 månedene har dessuten vært svakt negativ. Mens prisutviklingen for godstransport på vei det siste året (3. kvartal 2012 til 3. kvartal 2013) har steget med 2,2 prosent, viser kostnadsindeksen i samme periode en økning på 4,2 prosent (se kurve under).
Innen for godstransport finnes det for øvrig også delindekser fordelt på forskjellige næringer/godstyper. Noen av dem må nødvendigvis ligger over gjennomsnittet, og SSB opplyser at prisene på transport av oljeprodukter økte mest, med hele 7,1 prosent, mens delindeksen for transport av stykkgods/containergods gikk opp 3,7 prosent.
God fredag
Haakon Førde, redaktør
haakon@bilforlaget.no