Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara
Nissan Navara

Navara i ny versjon

«Oppgradert» er uttrykket Nissan bruker når de presenterer en ny versjon av den kjente traveren Navara.

Publisert

Selvfølgelig finner vi nyheter på motorsiden. Internasjonalt regelverk gjør jo at dette slipper ikke produsentene unna.

De gamle 2,3-liters firerne møter nå Euro6D-temp kravene, blant annet ved hjelp av en ny twin turbo som er kommet i stedet for den tidligere enkel-turboen.

Ny innsprøytningspumpe med bedre presisjon og med trykket økt fra 2000 til 2200 bar er også med på å gjøre det hele bedre tilpasset.

Da er vi på 182-184 g/km – etter den nye metoden der WLTP blir tilbakeregnet. Et nytt eksos-anlegg sørger forresten for lavere NOx-utslipp får vi vite.

Både den manuelle og automatkassen er også forbedret. Blant annet er lavere støynivå, bedre synk og raskere respons nevnt som forbedringer.

Da den nye Navara-generasjonen kom i 2015 var bakakselen, styrt av en fem-lenkers opphengning, blant de store nyhetene. Den er nå også forbedret – noe som blant annet medfører 100 kg høyere nyttelast – inntil 1180 kg for Double Cab.

Dessuten kan den trekke inntil 3.500 kg.

Større skiver foran, og et bakhjulsoppheng som er hevet med ytterligere 25 mm er også en del av oppskriften. Bilene har en vadehøyde på 600 mm.

Blant sjåførstøttesystemene finner vi blant annet en ITSA (!) (intelligent trailer sway assist) som skal hindre sleng på henger.

Føreren vil også merke at han har fått en større skjerm som inneholder flere oppkoblingsmuligheter og som serverer både TomTom med trafikkinfo i sanntid, og Google Street View.

Men hvorfor man skal ha en app for å betjene bilens horn og fjernlys er ikke helt enkelt å forstå uten videre.

At infotainment-systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto er derimot begripelig.

La det bare være nevnt at Navara passerte et lokalt jubileum for noen måneder siden. Frem til nyttår var det registrert 5864 nye Navaraer i Norge – den første i 2005. I april rundet man 6.000-tallet.

Med 2.728 av den opprinnelige Datsun PickUp (fra 1978 og mange år fremover) ligger vel Nissan på rundt 10.000 pickup’er nå akkumulert, når man teller alle versjoner.

Verdt en liten grattis.

Vi har forresten enda ikke hørt fra verken Mercedes eller Renault at deres X-Klasse eller Alaskan er «oppgradert».

Powered by Labrador CMS