Toyota Tacoma 2024
Toyota Tacoma 2024

Arbeidsplassen i fokus

På finessejakt i den nye Tacoma

Det er så deilig når en ny bil er mer enn akselavstand og hestekrefter. Den nye Toyota Tacoma er full av overraskende og viktige små finesser.

Hvor lenge har Tacoma vært segmentleder på markeder der trucker virkelig betyr noe?

20 år?

– Det er innovasjoner som ligger i bunnen for vår suksess, og som gir oss muligheter for å fremheve våre nye produkter, sa Sheldon Brown da han viste sin nyeste.

Det er han som er sjef-konstruktøren på den nye 2024-modellen av Toyotas Tacoma.

Dynamisk godtstol

Og da var det ikke hestekrefter og hengervekt og målene på planet han tenkte på – men i første rekke arbeidsplassen: setet.

Setene på begge sider har ekstreme egenskaper, påstår de som steller med slikt. De er døpt IsoDynamic Performance Seat og «absorberer slaget fra underlaget og henter deg tilbake til zero-gravity fortere enn opphengningen klarer å gå tilbake til utgangspunktet» sier Stephen Provost – tittel Truck Performance Leader ved TMNA der setet er konstruert.

Dynamiske setebevegelser på 30 mm vertikalt, 20 mm lateralt og 19 mm horisontalt er bygget inn.

Så overtar Todd Muck – passende navn på en ingeniør som jobber med offroadere:

– Bilen har 243,8 mm fjæringsvei foran, forklarer han. Dette for en bil som veier 2400 kg. Vi gir deg en hel tomme sete-vandring for din kroppsvekt. Den er på mindre enn 5 prosent av bilens vekt, så sett i den sammenheng er 30 mm mengder av bevegelse.

Han peker videre på fire-veis lumbar/tilt/slide power-bevegelser i setet som også kan både varmes opp eller kjøles.

To dempere med luftreservoir, de veier cirka 4 kg, finnes på utsiden av den stoff-trukne seteryggen. Fem patenter pluss et par patentsøknader dekker denne nye setekonstruksjonen.

Men det er mer:

– Rør-rammen som holer setet sammen er lettere, men sterkere enn det vi bruker på standard-setet, sier Trey Souchock, en av prosjektets senior engineering managers. (Skal si Toyota hadde samlet mannskap for å presentere disse detaljene for SAE Media sent i fjor.)

– Men på tross av at dette er et sete med en større grad av bevegelsesfrihet enn standardsetet, har det ikke gått noe ut over sikkerheten, sier han.

– Vi har ikke endret noe på sikkerhetsselene eller airbagene, sikkerhetsnivået er nøyaktig det samme som for standardversjonen, lover han.

(saken fortsetter)

Steven Provost og Sheldon Brown foran nye Tacoma
Steven Provost og Sheldon Brown foran nye Tacoma
Todd Muck og Trey Souchock med en demoversjon av setet
Todd Muck og Trey Souchock med en demoversjon av setet
JBL Flex Bluetooth høyttaler og docking-stasjon på dashbordet
JBL Flex Bluetooth høyttaler og docking-stasjon på dashbordet

Men det er andre verdens-første her også.

LED tåkelys for eksempel, der føreren kan velge mellom hvitt og gult lys ved hjelp av en bryter på dashbordet. I regn eller snø kan det hvite lyset forårsake sjenerende reflekser, da vil det gule lyset kunne være bedre, demonstrerer enda en Tacoma-ressurs: Chris Grant, som har kontroll på bilens elektriske og elektroniske systemer.

Som også gjerne viser frem en spesiell JBL Flex Bluetooth høyttaler. Til daglig er den en av 10 høyttalere i bilens premium (!) audio-system, men den kan også fungere som en portabel høyttaler med 10 timers batteritid som kan lades når den dokkes på planet.

Jeg liker det når verdens største bilfabrikk konsentrerer seg om setet i sin aller nyeste bil, og får med seg verdens største bilingeniør-organisasjon, SAE, til å dele entusiasmen.

Da er det kanskje håp om ikke-bare-overfladisk allikevel?

Powered by Labrador CMS