BILDEGALLERI: Bla deg gjennom bildesamlingen ved å trykke på pilene i de øvre hjørnene for å få en smakebit av yrkesbilene på Oslo Motor Show. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum

Se bildene: Showets største stjerner

MESSERAPPORT: Yrkesbilene setter solid preg på Oslo Motor Show i helgen. Her står nyheter, showbiler og tilbehør på rekke og rad.

Publisert

Har du snev av sansen for håndverk på kunstnerisk nivå, detaljrikdom på nanonivå og eiere med dedikasjon på «110 prosents» nivå, da er det bare å rusle rundt på Norges Varemesse denne helgen og la seg imponere.

Ikke minst i E-Hallen, der yrkesbilene står i sentrum.

For det er like mektig hver eneste gang å se de digre, gjennomarbeidede lastebilene og vogntogene fra hele Norden, med motivlakkering, skreddersydde interiører, gjennomtenkt lysdesign og all verdens tilbehør som stilles ut her.

Du kan bare gjette hvor mange timers arbeid som ligger bak, så kan du antakelig gange det med to og legge på litt til, før du er på fasiten - kanskje.

Flere av nyttekjøretøyimportørene stiller også sterkt med nyheter og merchandise.

Hos Scania blir man som alltid møtt av velduftende vafler med Griffen-logo, V8-jakker og leketøy for de yngste i fanskaren.

Et av blikkfangene på standen i år er imidlertid langt unna en dieselluktende åtter. Foran en batterielektrisk 25P med oppjekket hytte advares det om høy spenning. Her får man rikelig anledning til å studere batteriplassering, elektrisk anlegg og det mange vil omtale som «mangel på forbrenningsmotor».

Rett ved siden av står imidlertid lærlingene Noah Lundblad og Hein Høljeneset og skrur på en femsylindret dieselmotor. De to er til daglig lærlinger hos Scania Furuset.

Kvalifisert fagpersonell er mangelvare, så håpet er selvsagt å vekke interessen hos andre unge mekanikerspirer.

– Jeg har alltid vært interessert i biler og spesielt lastebiler. Faget er utrolig spennende, og variert. Vi jobber med alt fra «hardware» som denne dieselmotoren, til datadiagnose og vi har fått prøve oss på de nye elektriske lastebilene, forteller Høljeneset til YrkesBil.

– Nye lastebiler i dag er høyteknologi, så det er nok av utfordringer og mye spennende å sette seg inn i. Jeg kan virkelig anbefale dette faget, og håper vi klarer å rekruttere noen her på messen, sier Lundblad.

Hos den svenske konkurrenten, Volvo Trucks, er det heftige Pit Boss som antakelig vekker mest oppmerksomhet. Men en «vingebil» fra Tenden og en mattsvart FH med «skorsteiner» som konkurrerer med de på Kiel-ferja, vekker nok også mange følelser.

Hos den franske søsteren, Renault Trucks, er det premiere for de nye EVO-modellene, der et av høydepunktene for mange (sjåfører) antakelig er at rattet endelig kan tiltes helt ned «i fanget». Dette har vært etterlyst lenge. Nå er funksjonen på plass, og kan prøves på messen.

Bertel O. Steen Lastebil & Buss stiller også «mannsterke» med nye Actroser, blant annet spesialversjonen Edition 2 (tøff!), og en heftig Mercedes-AMG GT R med panseret på vidt gap som blikkfang.

Ford Performance bruker på sin side vanvittige Ford GT (den ser du ikke ofte!) som trekkplaster på sin stand, der nyttekjøretøyene utgjør en viktig del.

Ranger vises i sin bredde med flere av spesialvariantene, en Transit Custom Trail er også med. Som nevnt tidligere på YrkesBil.no er det også Norgespremiere på batterielektriske E-Transit, og importøren lufter interessen for trekkvognen F-Max.

Som alltid er det også mye snadder for den med forkjærlighet for det nostalgiske, med veteranyrkesbiler fra øverste hylle.

Går du med planer om å få trukket om interiøret i førerhuset er det bare å slå av en prat med folkene fra danske FL Buur, eller så kan Stiholt – også fra Danmark – også bistå med nærmest hva det skulle være av oppbygning av lastebil.

Men det er ikke bare i E-Hallen du finner nyttekjøretøy, det finnes flere spredt rundt i de andre hallene.

Besøker du Oslo Motor Show kan du for eksempel ikke unngå å se den praktfulle Freia-bilen, en Renault Type BC fra 1913.

Kjell Ivar Haltvik overtok bilen i 2016 og har etter sigende lagt ned rundt 3.000 arbeidstimer for å bringe denne norske kulturskatten tilbake til fordums glans.

Manfred Johanssons Chevrolet 5400 COE fra 1951 er også verdt et stopp.

Så er det sikkert mye vi har glemt, men oppsummert: Ta turen om du kan!

Les alt om Oslo Motor Show her!

Powered by Labrador CMS