-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Rasjonaliserte storkontroller
Digitale fartskrivere, kabotasje og rus. Miljøpatruljen i Uttrykningspolitiet (UP) møter nye utfordringer på kontroll av trafikksikkerhet og adferd tilknyttet tunge kjøretøy.
Under Tungbilkonferansen som ble avholdt på Gardermoen 11.-12. mars 2010 holdt Politibetjent Øivind Lislerud i Miljøpatruljen foredraget ”Hvem treffer vi på langs veien?”
Sin ”egen passasjer”
- Vi ser generelt mange bilister som fremstår som totalt fjerne i fra det faktum at de faktisk kjører bil. De har satt seg bak rattet, og nærmest overlater resten av manøvreringen til kjøretøyet sier Lislerud. Han viser til bruk av mobiltelefon, sminking, barbering, avislesing og andre mer eller mindre nødvendige ting som tar oppmerksomheten bort fra bilkjøringen.
Teknologi på fartsskriver
Systemet MyKeyDownload gjør at politiet raskt skal kunne nedlaste data fra de nye digitale fartsskriverne ved hjelp av en minnepinne og en datamaskin. Kontrolløren får et konkret resultat på kontrollstedet umiddelbart. Sjåførene skal nå slippe å vente unødig lenge i kontrollen.
Slutt på dopapirruller
Tidligere hadde en bare mulighet til å ta utskrifter i form av papir. Det var krevende og tungvint og kontrollarbeid, som ofte førte til storbilkontroller som tok fryktelig lang tid.
- Utskriften av den detaljerte kjøringen til en sjåfør i løpet av ei uke kan fort bli en flere meter lang dopapirrull. Da blir det ofte vanskelig å analysere avvik og brudd, sier Lislerud.
Kabotasje blir utfordrende
Miljøpatruljen ga uttrykk for at for at selve håndhevingen av brudd på kabotasjereglene kan bli svært vanskelig.
- Om en lastebil har utført tre, sju eller ti kabotasjeoppdrag i løpet av det inneværende året, har vi ingen umiddelbar kontroll på. Vi har ikke et samordnet register på tungtransporten som går inn og ut av Norge. Bevisføring og krav til dokumentasjon ved en ordinær storbilkontroll blir utfordrende her, sier Lislerud.
Den ”skjulte” rusen
Nyere og mer effektive alkometere har hjulpet politiet til å kartlegge promilleverdien på stedet, slik at føreren kan slippe å bli fremstilt for blodprøve. Men verre er det med førere som kan være påvirket av andre rusmidler enn alkohol. Påvirkning av narkotiske stoffer er fortsatt ikke mulig å dokumentere på stedet. Politiet har spesialisert seg på utkikk av symptomer, men det er kun en utvidet blodprøve som er godkjent bevismateriale.
Narkometer tidligst i 2011
Det arbeides i Uttrykningspolitiet med forsøk og utprøving av spyttestere, et såkalt ”narkometer”. Teknologien har eksistert i mange andre land i Europa fra før, men har ikke vært benyttet i Norge. Teknologien vil tidligst bli tatt i offisielt i bruk i 2011, dersom Justisdepartementet godkjenner bruken som fullbyrdig bevismateriale.