-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Varebilbedring i (nesten) alle kanaler
Pickup-markedet streiket i oktober. Alle andre varebilsegmenter gikk frem
KOMMENTAR: De nylig opptelte oktober-registreringene for varebiler klasse 2 fra OFV viste en sunn fremgang på seks prosent sammenliknet med oktober i fjor.
Akkumulert ligger dermed markedet kun 3,9 prosent under 2013-tallene. Trenden tikker sakte men sikkert mot et sluttresultat for 2014 som er omtrent vannrett med 2013 – det vil si 30.000 biler.
I oktobertallene er det altså pickup som overrasker negativt. Etter så langt i år å ha vært et vinnersegment, kom bråstoppen nå i høst. Oktober i år ligger hele 26 prosent bak oktober i år.
De prosentvis store vinnerne i oktober er på sin side de segmentene som tidligere i år har tapt stort. Både MPVene (Touran-klassen) og SUVene går kraftig frem med henholdsvis 40 og 20 prosent målt mot oktober måned i fjor.
I MPV-sektoren er det både VW Touran og Fiat Freemont som selger bra i oktober (sistnevnte markedsføres ikke lenger som varebil på Fiats nettsider). Men for året som helhet er det svært mye å ta igjen, og det må minst ett mirakel til før vi friskmelder dette segmentet.
I SUV-sektoren er det spesielt Mitsubishis to modeller, Pajero og Outlander, som utmerker seg, sammen med Land Rover Dicovery og Jeep Wrangler. I begge overnevnte segmenter rører for øvrig også koreanske Ssangyong på seg igjen, med nye Rodius og Rexton.
I segmentene små, mellomstore og store kassebiler er det liten dramatikk. Det mest spennende er å se på hvor godt lille Ford Courier ender opp med å selge – og om den kan få selskap av Peugeot Bipper (bildet) etter hvert. Ambisjonene er høye for begge.
Ser vi på merketoppen, er det ingen rangeringsendring i oktober. VW fortsetter å tape litt, men holder seg fortsatt over 33 prosent markedsandel. Ford fortsetter å øke, på en sikker sølvplass, nå med 13,8 prosent markedsandel. Peugeot er rimelig trygge på tredjeplass, men Toyota skal jobber hardt for å holde fjerde foran Mercedes ved årets slutt.
ALLE TALL OG TABELLER I KOMMENDE UTGAVE AV YRKESBIL