-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Varebilbedring i (nesten) alle kanaler
Pickup-markedet streiket i oktober. Alle andre varebilsegmenter gikk frem

KOMMENTAR: De nylig opptelte oktober-registreringene for varebiler klasse 2 fra OFV viste en sunn fremgang på seks prosent sammenliknet med oktober i fjor.
Akkumulert ligger dermed markedet kun 3,9 prosent under 2013-tallene. Trenden tikker sakte men sikkert mot et sluttresultat for 2014 som er omtrent vannrett med 2013 – det vil si 30.000 biler.
I oktobertallene er det altså pickup som overrasker negativt. Etter så langt i år å ha vært et vinnersegment, kom bråstoppen nå i høst. Oktober i år ligger hele 26 prosent bak oktober i år.
De prosentvis store vinnerne i oktober er på sin side de segmentene som tidligere i år har tapt stort. Både MPVene (Touran-klassen) og SUVene går kraftig frem med henholdsvis 40 og 20 prosent målt mot oktober måned i fjor.
I MPV-sektoren er det både VW Touran og Fiat Freemont som selger bra i oktober (sistnevnte markedsføres ikke lenger som varebil på Fiats nettsider). Men for året som helhet er det svært mye å ta igjen, og det må minst ett mirakel til før vi friskmelder dette segmentet.
I SUV-sektoren er det spesielt Mitsubishis to modeller, Pajero og Outlander, som utmerker seg, sammen med Land Rover Dicovery og Jeep Wrangler. I begge overnevnte segmenter rører for øvrig også koreanske Ssangyong på seg igjen, med nye Rodius og Rexton.
I segmentene små, mellomstore og store kassebiler er det liten dramatikk. Det mest spennende er å se på hvor godt lille Ford Courier ender opp med å selge – og om den kan få selskap av Peugeot Bipper (bildet) etter hvert. Ambisjonene er høye for begge.
Ser vi på merketoppen, er det ingen rangeringsendring i oktober. VW fortsetter å tape litt, men holder seg fortsatt over 33 prosent markedsandel. Ford fortsetter å øke, på en sikker sølvplass, nå med 13,8 prosent markedsandel. Peugeot er rimelig trygge på tredjeplass, men Toyota skal jobber hardt for å holde fjerde foran Mercedes ved årets slutt.
ALLE TALL OG TABELLER I KOMMENDE UTGAVE AV YRKESBIL