-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Full gass i Holmestrand
Nik. Haugrønning as har fått levert de to første av fem identiske Scania R 460 trekkvogner med kran og flytende biogass (LBG) som klimavennlig drivstoff, til sin avdeling i Holmestrand.
Disse trekkvognene er de aller første bilene som leveres i Norge med Scanias helt nye 13-liters motor. Motorene har lenge vært etterlengtet av Scanias kunder, og gir et solid effekthopp fra forrige generasjon.
– Sjåførene følte det var som å gå 20 år tilbake i tid når de skulle gå ned til 410 hestekrefter, men det handler mer om innstilling. På nye motoren har Scania lovet en dreiemomentskurve lik diesel, slik at vi kan kjøre på lavere turtall. Det er den største forskjellen mellom den nye og gamle motoren, å ha det lille ekstra momentet, spesielt på vinteren, forteller Richard Thorvaldsen, avdelingsleder i Vestfold.
Når de fem nye bilene er levert har Richard en helt fossilfri lastebilflåte.
Mer effektiv
Den nye generasjonen gassmotorer fra Scania er både enda mer energieffektiv og sterkere enn forrige, og leveres i to effekter. Enten 420 hestekrefter og 2100 Nm eller den største modellen med 460 hestekrefter og 2300 Nm. Det er sistnevnte Nik. Haugrønning har gått til innkjøp av.
Scania har valgt å fortsette å bruke Otto-prinsippet på sine gassmotorer. Det gjør at forbrenningen skjer via tennplugger i stedet for å tilsette diesel som tennmiddel.
Hele drivlinjen, sammen med den nye girkassen G25R, bruker inntil fem prosent mindre drivstoff. Samtidig kan rekkevidden med flytende gass være helt opp i 1400 kilometer på én tanking.
Scania fortsetter å kunne tilby sine kunder gasslastebiler med enten komprimert (CBG) eller flytende (LBG) gass. Det er også lansert nye tanker for komprimert gass med større volum.
Gir full gass
Nik. Haugrønning as transporterer stål for Smith Stål over store deler av Østlandet, og har sju biler i drift. Deres første Scania gassbil fikk de i fjor vår. Frem til nå har de hatt fire 410hk 13-litere av forrige generasjon.
Kranen på bilene er fra Palfinger, en PK-24.001 SLD5 D med hydraulisk rekkevidde på 14,7m. Den er utstyrt med Danfoss manøverventil og Palfinger radiostyring.
De nye bilene er også blant de første med nye Smart Dash.
– Vi er veldig spente på de nye bilene. Erfaringene fra de vi har, er veldig gode, sier Richard Thorvaldsen avslutningsvis.