Sino truck

Kraftig vekst for Kina-lastebiler i Russland

Iveco er den siste av de vestlige lastebilprodusentene som trekker seg ut av Russland. De overlater sine 33 prosent i AMT til den lokale partneren sin.

Publisert

Det var Iveco-sjefen med det meget fengende navnet (i dette tilfellet) Gerrit Marx som fortalte om avgjørelsen i forrige uke.

Det er ikke noen stor operasjon han avslutter – den startet i 1994 og i år var planen å produsere 6-700 biler.

Dermed åpnes det enda mer for kinesiske lastebiler som hadde 37,6 prosent av det tunge markedet i andre uke av juli. Da ble det solgt 582 nye kinesiske lastebiler, og den mest populære, Howo, endte på andreplassen etter Kamaz.

Howo kommer fra Sinotrucks en av verdens lastebilkjemper. Nå med MAN (Traton) i ryggen både på teknisk side og på eiersiden.

Halvparten av ti-på-topp bilene var kinesiske, med Shaanxi på tredje, FAW på femte, JAC var nummer åtte og Hongyan ni. De kinesiske vokser såpass raskt, med 7 prosent for hver måned, at det vil ikke vare lenge før de har tatt halvparten av totalmarkedet.

Lastebiler var ifølge Autostat det eneste segmentet som har økt så langt i juli. Personbiler sank med 19 prosent, varebiler med 18, mens lastebiler økte med 2 prosent.

Powered by Labrador CMS