-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Slik blir lette lastebiler avgiftsfrie
Toll- og avgiftsdirektoratet har nå definert hvordan Statsflaket skal måles for at lette lastebiler skal bli avgiftsfrie.
I Statsbudsjettet for 2007 skrev Regjeringen at kjøretøy med tillatt totalvekt fra 3.500 kg til 7.500 kg ikke skal ha engangsavgift - dersom godsrommet eller lasteplanet på det aktuelle kjøretøyet er lengre enn 300 cm og bredere enn 190 cm.
Bilbransjen har vært i tvil om hvordan disse målene skulle foretas. Nå har Toll- og avgiftsdirektoratet gitt sin definisjon:
Målingen skal ta utgangspunkt i lasterommets/lasteplanets innvendige begrensinger i innervegg/innvendig kant.
Påsveisede eller mekanisk påmonterte utspring, slik som nedslåtte lastekarmer eller surrekroker, skal ikke være med i målingen.
Ved måling av godsrom, skal det i prinsippet benyttes samme målemetode som for måling av godsrom i varebil kl. 2.
Da det ikke er satt krav til høyde i godsrommet, må det være plass til en ramme med målene 300 cm x 190 cm som skal kunne plasseres horisontalt i lasterommet.
Lette lastebiler som ikke oppfyller dette kravet, vil fortsatt avgiftslegges på samme nivå som varebiler, dvs. med 22 pst. av personbilavgiften.
Må ikke måles på gulvet
Det kan imidlertid være kjøretøy som har hjulbrønn, eller andre innredningsdetaljer som ikke gjør det mulig å plassere rammen på gulvet i godsrommet. Slike forhold kan en se bort fra ved målingen.
Oppstår det tvil om målekravene, kan spørsmål rettes til Toll- og avgiftsdirektoratet.
- Ingen av dagens kassebiler klarer disse kravene, med mindre de bygges om, fastslår redaktør Jørgen Seemann Berg i bladet YrkesBil.
Les også: Varebiler dyrt, lastebiler billig