-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Slik blir lette lastebiler avgiftsfrie
Toll- og avgiftsdirektoratet har nå definert hvordan Statsflaket skal måles for at lette lastebiler skal bli avgiftsfrie.
I Statsbudsjettet for 2007 skrev Regjeringen at kjøretøy med tillatt totalvekt fra 3.500 kg til 7.500 kg ikke skal ha engangsavgift - dersom godsrommet eller lasteplanet på det aktuelle kjøretøyet er lengre enn 300 cm og bredere enn 190 cm.
Bilbransjen har vært i tvil om hvordan disse målene skulle foretas. Nå har Toll- og avgiftsdirektoratet gitt sin definisjon:
Målingen skal ta utgangspunkt i lasterommets/lasteplanets innvendige begrensinger i innervegg/innvendig kant.
Påsveisede eller mekanisk påmonterte utspring, slik som nedslåtte lastekarmer eller surrekroker, skal ikke være med i målingen.
Ved måling av godsrom, skal det i prinsippet benyttes samme målemetode som for måling av godsrom i varebil kl. 2.
Da det ikke er satt krav til høyde i godsrommet, må det være plass til en ramme med målene 300 cm x 190 cm som skal kunne plasseres horisontalt i lasterommet.
Lette lastebiler som ikke oppfyller dette kravet, vil fortsatt avgiftslegges på samme nivå som varebiler, dvs. med 22 pst. av personbilavgiften.
Må ikke måles på gulvet
Det kan imidlertid være kjøretøy som har hjulbrønn, eller andre innredningsdetaljer som ikke gjør det mulig å plassere rammen på gulvet i godsrommet. Slike forhold kan en se bort fra ved målingen.
Oppstår det tvil om målekravene, kan spørsmål rettes til Toll- og avgiftsdirektoratet.
- Ingen av dagens kassebiler klarer disse kravene, med mindre de bygges om, fastslår redaktør Jørgen Seemann Berg i bladet YrkesBil.
Les også: Varebiler dyrt, lastebiler billig