-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser

48 transportbedrifter anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene i 2023
I 2023 gjennomførte Statens vegvesen foretakskontroll hos 233 transportbedrifter. Dette resulterte i at 48 bedrifter ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene.
I tillegg ble 24 transportbedrifter anmeldt for ikke å ha levert inn lovpålagt dokumentasjon til foretakskontroll.
- Det kan være flere årsaker til at vi velger å anmelde. Dette kan være grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene og helt eller manglende internkontroll. Transportnæringen er en næring med sterk konkurranse. Vi vet blant annet at det forekommer sosial dumping. Derfor er det viktig at Statens vegvesen følger med, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel i en pressemelding.
Kjøre- og hviletid
Statens vegvesen fremholder at de er opptatt av å gi god informasjon og veiledning til transportbedriftene. Ofte er det manglende rutiner og oversikt som skaper problemene, ifølge Wigdel.
-Transportbedriftene har ansvaret for å legge til rette for at sjåførene kan følge regelverket. Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle førere av tunge kjøretøy i transportnæringen. Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs vegene våre, sier han.
Større treffsikkerhet
Statens vegvesen har i 2023 mer enn doblet andelen anmeldelser blant de kontrollerte bedriftene. Hele 20,6 prosent av de som ble kontrollert ble anmeldt.
- Vi prioriterer å kontrollere de bedriftene der vi mener det er størst risiko for brudd på regelverket. Den høye andelen anmeldelser viser at kontrollørene våre tar ut de rette transportbedriftene til kontroll. Kontrollørene bruker sin erfaring og kunnskap om bedriftene, kombinert med tips, til å plukke ut dem det er størst sannsynlighet for at vi finner regelbrudd hos, avslutter Wigdel.
LES OGSÅ:
-
Statens vegvesen: Behovet er stort
-
Fra september kan du ta eksamen for nasjonalt varebilløyve
-
Kollektivfelt: Full tilgang for varebiler - lastebiler på biogass får nekt
-
Minstelønn og utvidet løyveplikt skal redusere varebilkriminalitet
-
Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
-
– Nå gjelder det å få varebiler og lastebiler over på nullutslipp
-
Slik blir veivesenets landsomfattende utbyggingsoffensiv
-
– Saken illustrerer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen
-
– Forskjellsbehandling som kan koste oss millioner
-
Mesta og Presis Vegdrift vant kontrakter etter nye anbudskriterier