-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![KONTROLL-SJEF: Kjetil Wigdel, leder for utekontroll i Statens vegvesen.](https://image.yrkesbil.no/144764.webp?imageId=144764&width=960&height=548&format=jpg)
48 transportbedrifter anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene i 2023
I 2023 gjennomførte Statens vegvesen foretakskontroll hos 233 transportbedrifter. Dette resulterte i at 48 bedrifter ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene.
I tillegg ble 24 transportbedrifter anmeldt for ikke å ha levert inn lovpålagt dokumentasjon til foretakskontroll.
- Det kan være flere årsaker til at vi velger å anmelde. Dette kan være grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene og helt eller manglende internkontroll. Transportnæringen er en næring med sterk konkurranse. Vi vet blant annet at det forekommer sosial dumping. Derfor er det viktig at Statens vegvesen følger med, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel i en pressemelding.
Kjøre- og hviletid
Statens vegvesen fremholder at de er opptatt av å gi god informasjon og veiledning til transportbedriftene. Ofte er det manglende rutiner og oversikt som skaper problemene, ifølge Wigdel.
-Transportbedriftene har ansvaret for å legge til rette for at sjåførene kan følge regelverket. Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle førere av tunge kjøretøy i transportnæringen. Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs vegene våre, sier han.
Større treffsikkerhet
Statens vegvesen har i 2023 mer enn doblet andelen anmeldelser blant de kontrollerte bedriftene. Hele 20,6 prosent av de som ble kontrollert ble anmeldt.
- Vi prioriterer å kontrollere de bedriftene der vi mener det er størst risiko for brudd på regelverket. Den høye andelen anmeldelser viser at kontrollørene våre tar ut de rette transportbedriftene til kontroll. Kontrollørene bruker sin erfaring og kunnskap om bedriftene, kombinert med tips, til å plukke ut dem det er størst sannsynlighet for at vi finner regelbrudd hos, avslutter Wigdel.
LES OGSÅ:
-
Bransjen har etterlyst det lenge: Nå vil DSB åpne for tyngre ADR-vogntog
-
Statens vegvesen: - Generelt veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene
-
Nye døgnhvileplasser skal bygges
-
Foreslår løyvekrav for varebiler
-
Statens vegvesen ber om lade-innspill for kjøretøy og maskiner
-
Her blir det ny døgnhvileplass
-
Brøyting med elektriske lastebiler: Nå er konklusjonen klar
-
Bra med ladeinnsats – men hvor trykker skoen?
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Innfører nytt våpen i kabotasje-kampen