-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Nye krav til dekk for å redusere mikroplastutslipp
Målet med reglene, som er en del av Euro 7, er å redusere utslippene av mikroplast med 30 prosent i 2030.
Det er lenge siden et bildekk i hovedsak bestod av gummi. Et moderne bildekk inneholder også en rekke ulike plastforbindelser, blant mye annet.
Norske bildekk bidrar med 8.000 tonn mikroplast i naturen hvert år, ifølge Statens vegvesen. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy.
- EU arbeider nå med detaljene i de nye kravene som blir innført fra 2028, sier Daniel Thorsell i Statens vegvesen.
Formålet med regelverket, som er en del av Euro 7 hvor de nye kravene til dekk inngår, er å redusere mikroplastutslipp med 30 % til 2030.
Krav i tre runder
I første runde, fra 2028, gjelder krav for nye dekk som blir introdusert til markedet.

To år senere, i 2030, kommer krav om at alle nye biler som selges skal ha montert dekk som tilfredsstiller kravene.
I 2032 kommer krav som gjelder alle dekk som omsettes, også til ettermarkedet.
- Målet er å konstruere dekk som slites mindre, sier Thorsell.
- Disse årstallene gjelder personbildekk. Hva med dekk for tyngre kjøretøy?
- Ja det kommer nye regler for dekk-klassene C1 (personbil), C2 (dekk for lette nyttekjøretøyer) og C3 (dekk for tunge nyttekjøretøyer). I første omgang utarbeides kravene for C1 dekk og de kravene kommer i 2028. Deretter kommer krav til C2 (2030) og C3 (2032), forteller Thorsell til YrkesBil.
- Hvilke konsekvenser kan endringene få for dekkenes egenskaper?
- Per nå er kun målemetode fastsatt, og det arbeidets fortsatt med kravnivå, så dessverre er det foreløpig lite konkret å dele om dette, svarer Thorsell.
Gir mer dekkslitasje
Moderne biler er tyngre enn eldre biler. Dette skyldes til dels batteripakkene, men også at moderne biler er større og har mer sikkerhetsutstyr.
Med økt tyngde kommer også økt slitasje.
- Det viktig å merke seg at til tross for at elbiler sliter mer dekk enn andre biler, så er det totale miljøregnskapet likevel positivt for elbiler. Elbilene har ikke lokale utslipp når de kjører, og fordi bilene regenerer energien blir det også mindre bremseslitasje og bremsestøv fra disse, sier Thorsell.
Og det er ikke bare krav om mindre mikroplastutslipp EU setter til nye dekk. Som YrkesBil har omtalt i flere omganger, gjelder det også blant annet krav til lavere rullemotstand:
Kjørestil påvirker mest
Selv om bilens vekt påvirker dekkslitasjen, er det mye sjåføren kan gjøre for å redusere dekkslitasje og utslipp.
– For eksempel har kjørestil og -kunnskap stor betydning. Jo mer aggressivt du kjører, desto mer dekk sliter du. Sjåførens adferd har stor innvirkning på dekkslitasjen, sier Thorsell.
I tillegg er det viktig å ha riktig lufttrykk i dekkene. Har du for høyt eller for lavt lufttrykk, sliter det mer på dekkene.
– En rolig kjørestil er derfor bra både for miljøet og for lommeboka. Å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en dårlig idé, fordi disse slites veldig raskt ned og gir dårligere trafikksikkerhet, sier Daniel Thorsell.
Hva skjer med mikroplasten?
Partiklene fra bildekk ender opp sammen med veistøvet, som også består av asfaltslitasje og partikler fra veimarkeringer.
– Alt dette, veistøv, mikroplast og andre stoffer gjør skade på natur og mennesker. Statens vegvesen samarbeider tett med Miljødirektoratet for å lære mer om hvordan vi kan redusere utslipp av mikroplast, avslutter Daniel Thorsell.
LES OGSÅ:
-
Vianor signerte partner med over 100 års fartstid i dekkbransjen
-
Norgesdekk inngår tungt partnerskap
-
Bluetooth skal gjøre dekkovervåkningen sikrere og mer effektiv
-
Automatisk dekk-kontroll: – Vi ser frem til å rulle ut systemet over hele Norge
-
Melketransport med «nogo attåt»
-
Vianor åpner tungbilsenter for dekk på Berger
-
Kunstig intelligens i flåtestyringen
-
Vinterdekk-utvikling i 90 år
-
Skal fornye 80 prosent av sine lastebildekkserier
-
– Rask og effektiv hjelp er avgjørende