-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Gullspørsmålet er stilt!
- Er statsråden villig til å se på hvordan kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan gjøres mer fleksible og tilpasset særnorske forhold?


Og det fine er: Samferdselsministeren er forventet å skulle svare på dette i løpet av en ukes tid.
Hva det står om?
Prinsippet for kjøre- og hviletid har solid oppslutning av alle aktører i transportbransjene.
Det styrker konkurransevilkår, trafikksikkerhet og sjåførenes rettigheter.
Håndheving av regelverket med forstørrelsesglass og mikroskop er det derimot kraftige motforestillinger mot.
Spesielt når det foreligger praktiske forhold som neppe var forutsett i det regelverket som håndheves.
Det er Fremskrittspartiets utrettelige Bård Hoksrud som har stilt spørsmålet slik:
«Stortingets president. Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til samferdselsministeren:
Yrkessjåfører som kjører langs kysten vår får ofte ødelagt de lovpålagte pausene sine fordi de må kjøre av eller på en ferje, blant annet på strekningen Bergen – Ålesund. Dersom man har stått 29 minutter og må kjøre av eller på en ferje, så kan man bli bøtelagt for å ikke ha 30 minutters sammenhengende pause.
Er statsråden villig til å se på hvordan kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan gjøres mer fleksible og mer tilpasset særnorske forhold?
Begrunnelse: Når man kjører ombord eller av en ferje så mister man den tiden man har hatt pause mellom 15 og 30 minutter. Dette gjelder selv om man har godt over 45 minutter totalt på fergekaien og fergedekket i løpet av en time. Det er veldig frustrerende for sjåførene, dårlig for samfunnet og spesielt frustrerende når man egentlig har rikelig med pause.»
YrkesBil mener Bård Hoksrud (under) har stilt samferdselsminsteren et spørsmål det blir meget spennende å høre svaret på.
Det er neppe enkelt for Magnhild Meltveit Kleppa å svare "ja" - i hvert fall ikke hvis hun med det mener alvor med å finne en løsning. Men selvsagt: Å se på saken for så IKKE finne en løsning er selvsagt også et politikeralternativ.