-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Svenskene skjerper krav til vinterdekk
12. januar i år innførte svenskene nytt krav om å øke fra 3 millimeter til 5 millimeter mønsterdybde på vinterdekk til tungbil. Kravet gjelder også utenlandske tungbiler.
- Norsk Lastebileierforbund (NLF) har ytret ønske gjennom et skriv til Vegdirektoratet om å sette standarden på lik linje med Sverige, sier teknisk rådgiver Rune Damm.
5 millimeter i Sverige
Svenske myndigheter krever nå minst 5 millimeter dekkmønster på vinterdekk på tunge kjøretøy. Kravene er fem millimeter på samtlige hjul, for svenske og utenlandske tungbiler.
Bakgrunnen for det nye innførte kravet er skjerpet trafikksikkerhet på vinterkjøring med tunge kjøretøy.
Vinterskodde utlendinger fra Sverige
Damm ved NLF tror de skjerpede kravene i Sverige kan få positive ringvirkninger på trafikksikkerheten Norge.
- Tungtrafikken fra Øst-Europa som må gjennom Sverige kan bli strengere kontrollert av myndighetene der før de rekker å begi seg ut på norske veier med slitte mønster og manglende kjetting, sier Damm.
Unntak for tilhengere og veteranbiler
I Sverige tillattes vogntog utstyrt med 3 millimeter dekkmønster på tilhengeren. Tunge kjøretøy som er 30 år eller eldre er fritatt for kravet om 5 millimeter, men må stille med minimum 3 millimeter.
Piggdekk på vogntog
Piggdekk tillates generelt i Sverige i perioden 1. oktober til 31. mars. Det tillates likevel kjøring med pigger utenom denne perioden dersom vær - og føreforhold skulle kreve dette. Dersom et vogntog har piggdekk på bilen, må tilhengeren utstyres med piggdekk på samtlige hjul på tilhengeren.
Lokale piggdekkforbud
Enkelte svenske kommuner kan ha lokale restriksjoner for kjøring med piggdekk.
Fra 1 til 3 millimeter i 2008
Damm opplyser at NLF tidligere ytret ønske om et lovpålagt minimumskrav til 5 millimeter da Vegdirektoratet i Norge 1. november 2008 skjerpet kravet til vinterdekkmønster fra 1 til 3 millimeter. Forslaget slo ikke i gjennom.
Anbefaling – ikke pålagt
- Vegdirektoratet i Norge anbefaler i notatet sitt minimum 5 millimeter, mens den minste lovlige mønsterdybde er fortsatt 3 millimeter på vinterkjøring, sier Damm.
Vurderer behovet
- Saken er under behandling, og vi vurderer det som mulig tiltak for å øke sikkerhet for tunge kjøretøy, sier senioringeniør i Vegdirektoratet Reidar Henry Svendsen