-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Ny funksjon: Oppdager punktering og tar over styringen
Volvo har videreutviklet sitt dynamiske styringssystem med en ny funksjon som oppdager punktering og tar over styringen med én gang for å holde lastebilen stødig og på rett kurs.
Volvo Dynamic Steering (VDS) kom på markedet i 2013, og har åpenbart fått sin fanskare i sjåførstanden.
Nå er en ny generasjon VDS på plass, laget for å oppdage punktering i et forhjul og på et øyeblikk hjelpe sjåføren med å holde lastebilen stødig og på rett kurs.
Systemet demper sidekreftene som kan oppstå når et dekk mister luft brått.
Denne nye funksjonen kommer i tillegg til det som var utgangspunktet for VDS, nemlig å redusere behovet for å bruke krefter på rattet med opptil 75 % i lav fart.
Det betyr mye for sjåfører som sitter bak rattet i mange timer og gjør arbeidsdagen mindre slitsom.
– En punktering kan fort gjøre at en lastebil svinger brått til siden, og det kan få alvorlige følger. Denne nyvinningen øker sikkerheten både for sjåføren og andre trafikanter og gjør Volvo Dynamic Steering bedre enn noen gang, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk- og produktsikkerhet i Volvo Trucks.
Stabilt i kritiske situasjoner
Når et forhjul punkterer, gjør det plutselige trykkfallet at hjulet kan vri seg og lastebilen begynner å skli ut av kurs.
Uten hjelpemidler må sjåføren reagere umiddelbart for å få kontroll over rattet, noe som ifølge statistikk er svært krevende å håndtere i en slik situasjon.
Volvo Dynamic Steering kan hjelpe sjåføren med å holde lastebilen i feltet. Oppdager systemet en punktering i et forhjul, reagerer det med én gang, uten å vente på at problemet skal merkes.
Det gir en raskere og tryggere respons, mener Volvo.
Den oppgraderte versjonen av Volvo Dynamic Steering er tilgjengelig for Volvo FH, FH Aero, FMX og FM.
Volvo Dynamic Steering - kort fortalt:
Ved lav fart reduseres behovet for kraft i rattet med omtrent 75 %. Det er en stor fordel ved rygging og manøvrering på trange områder.
Ved høyere hastigheter holder lastebilen retningen, selv på dårlige veier og i kraftig sidevind.
Rattet sentrerer seg automatisk når sjåføren letter grepet.
Teknologien bygger på lastebilens hydrauliske servostyring, med hjelp fra en elektronisk styrt elmotor som hele tiden tilpasser styringen og gir ekstra kraft ved behov.
Systemet kan kombineres med Stability Assist, som hjelper til med lett rattstyring for å stabilisere kjøretøyet ved fare for skrens.
Det kan også kombineres med Lane Keeping Assist, som hjelper sjåføren med å holde kursen hvis lastebilen er i ferd med å forlate kjørefeltet.
Et annet system basert på Volvo Dynamic Steering er Pilot Assist, som hele tiden overvåker lastebilens posisjon på veien og gir aktiv styringshjelp. Det følger også med på kjøretøyet foran for å sikre trygg avstand.
Volvo Dynamic Steering kan tilpasses med personlige innstillinger, slik at sjåføren kan justere rattmotstand og respons etter eget ønske. Man kan velge mellom forhåndsprogrammerte innstillinger tilpasset ulike veier og kjøresituasjoner eller gjøre egne justeringer for en personlig kjøreopplevelse.