-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Test av Scania P270 4x2
Scanias nye P-serie beregnet for distribusjonskjøring er på plass. Vi har testet en P270 med skap i vår distribusjonsløype. Bilen gjorde et godt inntrykk, både når det gjaldt kjøreegenskaper og forbruk.


Som det første transportbladet i Europa gjennomførte vi en test av Scania P-serie, i vår vogntogløype i Telemark, tidligere i høst. Den testen presenterte vi i YrkesBil nummer 13. Men en P-bil er ikke først og fremst beregnet på langtransport, den er mer beregnet på distribusjonskjøring. Derfor har vi nå gjennomført en test av en Scania P270 med distribusjonskap. Også det er vi blant de første i Europa som har gjort.
Når vi kjører distribusjonstest gjennomfører vi den i vår 110 km lange løype i Østfold. Denne løypa inneholder det meste en distribusjonsbil, og –sjåfør, opplever i løpet av en arbeidsdag. Vi snakker om mye bykjøring, mange stopp og start underveis, samt kjøring på vanlig norsk landevei.
Testbilen
Bilen var utstyrt med skap fra M. Urianstad, komplett med hel sideåpning og bakløfter, og lastet til 16,4 tonn totalvekt. Bilens akselavstand var på 5,5 meter, noe som er forholdsvis langt i trange bygater. Men takket være god svingradius og god sikt fra førersetet opplevde vi allikevel bilen som forholdsvis letthåndterlig.
Den femsylindrede motoren er årets store nyhet fra Scania. I testbilen var denne koplet til en åttetrinns manuell rangegearkasse. Men i en distribusjonsbil som dette ville vi valgt det automatiserte gearsystemet Opticruise.
CP16-førerhuset er en nyhet, det er ikke helt kort, men det Scania kaller et romslig dagførerhus. Her er nemlig førerhuset forlenget noe slik at man slipper å ha bakveggen rett i nakken. I tillegg er det plass til å oppbevare saker og ting bak setene. Et vellykket førerhus mellom det korte og det lange.
Les hele testen i YrkesBil nummer 15