-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Verdens første karbonnøytrale trailer
Nå etablerer kineserne trailerproduksjon i Europa – og de flagger miljøfanen som salgsargument! Les om tyske Burg Silvergreen.

IAA DEBUT: Den nye trailerprodusenten Burg Silvergreen, med hovedkontor i Neu-Ulm i Tyskland, har akkurat gått ut med høy miljøfane på IAA i Hannover.
Hovedproduktet ved introduksjonen er gardintralla SG03 – som de altså hevder er verdens først beviselige karbonnøytrale trailer.
For det første er hele produksjonen av tralla, inkludert underleverandører og materialer, presist kalkulert av nøytrale instanser i form av såkalt Product Carbon Footprint (PCF), med et gitt antall CO2-ekvivalenter.
Og om du er interessert: PCF på SG03-tralla tilsvarer 27,27 tonn CO2. Av dette kommer faktisk hele 93 prosent fra råmaterialene. Logistikken rundt det hele utgjør 5 prosent, men produksjonen står for de små siste 2 prosentene.
Nøytraliteten i det hele sikres ved å støtte verifiserte CO2-forbedrende prosjekter. Her støtter selskapet seg på det angivelig Tüv-godkjente selskapet Arktik, som har spesialisert seg i slik virksomhet.
I tilfellet SG03-trailerene dreier det seg om tre helt konkrete prosjekter i hhv. Tyskland, Kenya og Kina.
Kineserne fronter miljøargumenter
Traileren er nå så – det kanskje mest interessante er å se hvem som står bak en såpass djerv forretningsstrategi!
For frivillig «miljøvennlighet» har vel så langt ikke vært det store konkurransefortrinnet i transportbransjen?
Burg Silvergreen ble etablert i 2010 i Ulm, og er et del-datterselskap av China International Marine Containers (CIMC) med hovedkontor i Shenzhen. CIMC opplyser at de er verdens største produsent av containere og semitrailere. Den andre partneren i selskapet er Peter van der Burg, som fra før er sjef i CIMC Burg.
CIMC ble etablert i 1980 og har lenge vært store på begge de amerikanske markedene, Australia og Asia, med lokal produksjon og merker.
I Europa har CIMC vært siden 2007, da de tok over Burg Industries, og er store spesielt på tank. Total har CIMC rundt 64.000 ansatte på 50 lokasjoner rundt i verden, med en omsetning på tilsvarende 8 milliarder euro.
Når de nå etablerer helt nye Burg Silvergreen, er det ikke uten først å ha prøvd å kjøpe opp andre aktører i markedet. De luktet blant annet på Kögel i 2009.
Man bør med andre ord oppfatte det som en maktdemonstrasjon, og definitivt ingen famling. CIMC produserer samlet rundt 150.000 semitrailere og spesialkjøretøyer årlig.
Nå har de altså ambisjoner om å bli intet mindre enn Europa-ledende. Det er allerede på plass produksjonsstruktur, blant annet med en ny fabrikk i Günzburg, Tyskland.
Skandinavia i 2013
Sjefen for Burg Silvergreen Marc Meylaers sier det slik: - Vi har en meget slank (lean på engelsk) produksjon, som gir lave kostnader og høy fleksibilitet for å møte markedets krav.
Burg Silvergreen starter salg allerede nå i sentrale europeiske markeder. Neste år utvider de til resten av Europa og Skandinavia.
Bildene viser SG03-traileren og selskapets ledelse. Ser vi snart en CO2-nøytral trailer på norske veier?