-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Verdens første karbonnøytrale trailer
Nå etablerer kineserne trailerproduksjon i Europa – og de flagger miljøfanen som salgsargument! Les om tyske Burg Silvergreen.
IAA DEBUT: Den nye trailerprodusenten Burg Silvergreen, med hovedkontor i Neu-Ulm i Tyskland, har akkurat gått ut med høy miljøfane på IAA i Hannover.
Hovedproduktet ved introduksjonen er gardintralla SG03 – som de altså hevder er verdens først beviselige karbonnøytrale trailer.
For det første er hele produksjonen av tralla, inkludert underleverandører og materialer, presist kalkulert av nøytrale instanser i form av såkalt Product Carbon Footprint (PCF), med et gitt antall CO2-ekvivalenter.
Og om du er interessert: PCF på SG03-tralla tilsvarer 27,27 tonn CO2. Av dette kommer faktisk hele 93 prosent fra råmaterialene. Logistikken rundt det hele utgjør 5 prosent, men produksjonen står for de små siste 2 prosentene.
Nøytraliteten i det hele sikres ved å støtte verifiserte CO2-forbedrende prosjekter. Her støtter selskapet seg på det angivelig Tüv-godkjente selskapet Arktik, som har spesialisert seg i slik virksomhet.
I tilfellet SG03-trailerene dreier det seg om tre helt konkrete prosjekter i hhv. Tyskland, Kenya og Kina.
Kineserne fronter miljøargumenter
Traileren er nå så – det kanskje mest interessante er å se hvem som står bak en såpass djerv forretningsstrategi!
For frivillig «miljøvennlighet» har vel så langt ikke vært det store konkurransefortrinnet i transportbransjen?
Burg Silvergreen ble etablert i 2010 i Ulm, og er et del-datterselskap av China International Marine Containers (CIMC) med hovedkontor i Shenzhen. CIMC opplyser at de er verdens største produsent av containere og semitrailere. Den andre partneren i selskapet er Peter van der Burg, som fra før er sjef i CIMC Burg.
CIMC ble etablert i 1980 og har lenge vært store på begge de amerikanske markedene, Australia og Asia, med lokal produksjon og merker.
I Europa har CIMC vært siden 2007, da de tok over Burg Industries, og er store spesielt på tank. Total har CIMC rundt 64.000 ansatte på 50 lokasjoner rundt i verden, med en omsetning på tilsvarende 8 milliarder euro.
Når de nå etablerer helt nye Burg Silvergreen, er det ikke uten først å ha prøvd å kjøpe opp andre aktører i markedet. De luktet blant annet på Kögel i 2009.
Man bør med andre ord oppfatte det som en maktdemonstrasjon, og definitivt ingen famling. CIMC produserer samlet rundt 150.000 semitrailere og spesialkjøretøyer årlig.
Nå har de altså ambisjoner om å bli intet mindre enn Europa-ledende. Det er allerede på plass produksjonsstruktur, blant annet med en ny fabrikk i Günzburg, Tyskland.
Skandinavia i 2013
Sjefen for Burg Silvergreen Marc Meylaers sier det slik: - Vi har en meget slank (lean på engelsk) produksjon, som gir lave kostnader og høy fleksibilitet for å møte markedets krav.
Burg Silvergreen starter salg allerede nå i sentrale europeiske markeder. Neste år utvider de til resten av Europa og Skandinavia.
Bildene viser SG03-traileren og selskapets ledelse. Ser vi snart en CO2-nøytral trailer på norske veier?