-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt regelverk for pigg og kjetting
Transportnæringen får trolig snart lov til å kjøre med vesentlig flere pigger i dekkene. Samtidig arbeides det med en ny standard for kjettinger.
I dag sier gjeldende regelverk at en stor lastebil eller buss makimalt kan ha 130 pigger på maksimalt tre gram i hver pigg.
- Vi vil nå kikke nærmere på det svenske og finske regelverket. Det sier at bilene kan være utstyrt med 50 pigger per meter rulleomkrets, sier Reidar Henry Svendsen i Vegdirektoratet.
Les om varebiler på yrkesbil.no/varebil.
Etter YBs beregninger betyr det i så fall at antall pigger kan økes fra dagens 130 til omkring 170 for dekkdimensjon 385/65R22,5.
- Vi har ambisjoner om å ha klar et høringsutkast om dette innen utgangen av februar neste år, sier Svendsen.
Deler av transportnæringen har også ytret ønsker om at man skal gå tilbake til seksgrams pigger. - Det er lite trolig at vi kommer til å gå tilbake til denne piggtypen, sier Svendsen. Han legger til at så vidt han vet så er det lite klager i Sverige på innføringen av tregrams pigger.
Les også: Svenskene skjerper krav til vinterdekk
Kjettingstandard
Standard Norge har i lenger tid arbeidet med en ny norsk standard for hjulkjetting. NS5960 er standarden som betegner hjulkjetting i stål for kjøretøygruppene N2, N3, M2, M3, O3 og O4.
- I utgangspunktet er en standard en frivilling sak, men det finnes mange eksempler på at en standard danner minimumskravene i en forskrift eller en lov, sier Knut Aune i Standard Norge. Den nye forskriften skal være tilgjengelig fra Standard Norge i begynnelsen av november i år.
- Det neste skrittet vil være å få etablert en europeisk standard, slik at alle benytter kjetting av riktig kvalitet, sier Aure. Vi ønsker å sikre at lastebiler og busser i Norge har velfungerende kjettinger. NS5960 bygger på en standard fra Østerrike.
Kan bli EU-standard
Nå satser Aune alt på å få til sammen fem land innenfor EU/EØS-området interessert i et arbeid med en felles standard. Norge, Finland, Sverige og Østerrike er allerede med i dette arbeidet. Nå mangler bare et land til.
- Regelverket innenfor EU er slik at når det er fem land som har sagt at de vil arbeide med dette så kan man innenfor EU etablere en gruppe som skal se på utviklingen av en standard som da vil gjelde hele EU/EØS-området, sier Aune.
Fra arbeidet iverksettes tar det vanligvis tre år før det er innarbeidet en standard innenfor hele EU/EØS-området.
- Slike standarder vil vanligvis bli en anbefaling, men det finnes en rekke eksempler på at standardene legges til grunn for både forskrifter og lover også innenfor EU/EØS, sier Knut Aune.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no