-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nyheter i kø på TransportMessa
Flere Norgespremierer står på rekke og rad på dragrace-stripa på Gardermoen, der mange aktører fra norsk transportnæring har tatt oppstilling for tre dagers bransjefest. Nye DAF XF, Iveco T-Way og MAN med kameraer i stedet for speil er blant lastebilnyhetene du får se for første gang i Norge.
Været kunne nok ikke vært bedre enn på åpningsdagen for TransportMessa torsdag.
Men at godværet klaffer er ikke tilfeldig, skal vi tro arrangør Bjørn Magnussen.
- Det er feil å si at vi er heldige med været, for vi har gått grundig til verks og sjekket statistikken hos Meteorologisk Institutt for de seneste 27 årene i dette området. For å si det sånn: hadde vi fått dårlig vær på disse datoene så hadde vi vært uheldige, sier Magnussen til YrkesBil.
Rundt 130 små og store aktører fra norsk transportnæring står nå på geledd nedover den lange afaltstripa.
Det geniale med å arrangere messe akkurat her, er jo at du kan holde til høyre hele veien “nedover” og det samme på returen, så får du med deg rubb og stubb.
Men husk gode sko, for det er langt å gå - og timene flyr fort med så mye spennende å se på og så mange trivelige, kunnskapsrike mennesker å snakke med.
Koronapandemien setter selvfølgelig sitt preg på arrangementet.
Deltakerne bes om å registrere seg via QR-kode med tanke på smittesporing, og på mange stands blir du møtt av skilt der alle minnes om å holde avstand og unngå håndhilsing. Ikke minst står spritflaskene (ja, da snakker vi desinfeksjon) tettere enn kaffekoppene og giveaway-effektene på bordene.
Transportmessa byr selvsagt på mye godis for øyet, i form av strøkne lastebiler, påbygg og tilhengere. Og det er ikke bare fabrikknytt, mange av objektene er til daglig i full drift og eies av transportselskaper og personer som synes det er gøy å stille ut.
Over alt ser du folk med svetteperler i panna og pussefilla i hånda. De jobber febrilsk med å holde ethvert støvkorn unna speilblank lakk, nypussede vinduer og felger med speileffekt som enhver sminkør bare kan drømme om.
Men selv om bransjemessa er hygge og feststemning, er dette selvsagt først og fremst et sted der det skal gjøres forretninger.
Skal du ha nytt kjøretøy finnes representanter fra flere av de store kjøretøyimportørene her, trenger du en spesiell løsning for et påbygg vil du trolig finne hjelpen du trenger her, eller er du ute etter alt fra blinklys til skvettlapper, verkstedrekvisita eller store tilhengere, er det også en rekke aktører fra leverandørbransjen til stede.
Selvsagt er det flere små og store Norgespremierer på plass, som seg hør og bør på en messe.
Innen nye kjøretøy hadde for eksempel MAN hentet inn en tyskregistrert TGL for anledningen. Det er første gang de viser en av sine nye lastebiler som har fått kamera og skjerm som erstatning for speil.
Nå har det riktig nok blitt ganske vanlig å se Mercedes-lastebiler uten speil på veiene, men MAN beviser nå at de også kommer etter.
Nordic Truck Center, som står for DAF-salget i Norge, hadde ikke klart å overtale produsenten i Eindhoven om å få hit en ny XG med den digre hytta.
Men en utgave av nye XF, med mer normal hyttestørrelse, har de fått låne i noen dager, før den returnerer til hjemlandet. Er du interessert i denne har du nå altså muligheten til å oppleve bilen på messen.
På Ivecos romslige stand fant vi også en premiere. Her ble nye T-Way, anleggsbilen som tar over etter traveren Trakker, vist frem for første gang her på berget.
Volvo og Renault hadde ingen Norgespremierer, men de setter virkelig sitt preg på messen med en stor og velfylt stand - der grombitene står på rekke og rad.
Ikke minst var det gøy å se den nye toppmodellen FH Globetrotter parkert ved siden av et “som nytt”-strøkent eksemplar av manges drømmebil på 80-tallet (og kanskje fremdeles), F12 Royal Globetrotter. Dette var en av de 200 nummererte som ble solgt ny i Norge på tampen av 80-tallet.
Bla deg gjennom bildesamlingen øverst i artikkelen og få en smakebit av hva som venter på Gardermoen. Du vil også finne mer stoff fra messen i bladet YrkesBil nummer 9 i slutten av september.