Volvo-standen er stor og velfylt. PitBoss, samt ny og gammel Globetrotter, setter sitt preg på det hele. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum
Renault i ulike størrelser og valg mellom diesel og strøm.
Nye DAF XF er på snarvisitt i Norge. Premiere, der altså.
DAF selger bra med bergingsbiler i Norge.
Håkan Jönsson er Business Director for IVECO North Europe & Baltics og Helene Norman-Dupuy er Country Manager for Iveco Norge. De byr på Norgespremiere for T-Way.
Steinar Solberg (t.v.) i HK Solberg AS viste frem selskapets 95. lastebil siden starten i 1934. Denne gang ble det en Iveco S-Way med 570 hk som skal kjøres på kontinentet, av sjåfør John Nielsen.
John Nielsen trives bak rattet i den nye bilen.
Produktsjef Arne Tvenge i MAN kunne vise frem en tyskregistrert TGL som for anledningen var hentet til Norge for å vise at MAN nå kan tilby kamera og skjerm som erstatning for speil.
MAN kan nå tilby kamera og skjerm som erstatning for speil.
MAN kan nå tilby kamera og skjerm som erstatning for speil.
Mye annet gromt også på MANs stand.
Mye godis for øyet på messa.
SKAB viser frem påbygget som er montert på en av Askos elektriske lastebiler.
Vinteren nærmer seg.
Budskapet skal frem.
Norsk Scania AS trakk seg fra messen en uke før åpningen, men det er likevel mange Scania å se her. Blant annet denne med snute.
Amund Sivertsen, salgssjef for Auto i Dometic, viser frem deres nye blindsonekamera som han mener kan øke sikkerheten for mange lastebiler. Kameraet detekterer og varsler ved mennesker i blindsonen på høyre side av kjøretøyet.
Produktansvarlig Tron Roar Harsjøen i lysspesialisten Verne har også en nyhet på lur, en Briod Lights Ice-X med varmeelementer. Mange har opplevd at lykter med LED-lys tettes av snø og is fordi det ikke avgis noe særlig varme, dette har Verne utviklet og funnet en løsning på sammen med en produsent i Asia.
Her ser man varmelementene i ytterkant av lykteglasset.
Rune Syversen, produktsjef Auto i Rodin & Co., byr på alt fra lys til verkstedutstyr og kjettinger.
Viking er selvsagt på plass.
Det er ikke bare løsninger for de tyngste kjøretøyene som er å finne. Pickuper kan for eksempel brukes til så mangt.
Messegeneral Bjørn Magnussen i farta.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Mye gromt å se på også for dem som er historieinteressert.
Kom innom YrkesBils stand og opplev dette herlige nyttekjøretøyet (messas minste?), en Isetta som i sin tid har blitt brukt til å transportere bakevarer for et bakeri i Drammen.

Nyheter i kø på TransportMessa

Flere Norgespremierer står på rekke og rad på dragrace-stripa på Gardermoen, der mange aktører fra norsk transportnæring har tatt oppstilling for tre dagers bransjefest. Nye DAF XF, Iveco T-Way og MAN med kameraer i stedet for speil er blant lastebilnyhetene du får se for første gang i Norge.

Været kunne nok ikke vært bedre enn på åpningsdagen for TransportMessa torsdag.

Men at godværet klaffer er ikke tilfeldig, skal vi tro arrangør Bjørn Magnussen.

- Det er feil å si at vi er heldige med været, for vi har gått grundig til verks og sjekket statistikken hos Meteorologisk Institutt for de seneste 27 årene i dette området. For å si det sånn: hadde vi fått dårlig vær på disse datoene så hadde vi vært uheldige, sier Magnussen til YrkesBil.

Rundt 130 små og store aktører fra norsk transportnæring står nå på geledd nedover den lange afaltstripa.

Det geniale med å arrangere messe akkurat her, er jo at du kan holde til høyre hele veien “nedover” og det samme på returen, så får du med deg rubb og stubb.

Men husk gode sko, for det er langt å gå - og timene flyr fort med så mye spennende å se på og så mange trivelige, kunnskapsrike mennesker å snakke med.

Koronapandemien setter selvfølgelig sitt preg på arrangementet.

Deltakerne bes om å registrere seg via QR-kode med tanke på smittesporing, og på mange stands blir du møtt av skilt der alle minnes om å holde avstand og unngå håndhilsing. Ikke minst står spritflaskene (ja, da snakker vi desinfeksjon) tettere enn kaffekoppene og giveaway-effektene på bordene.

Transportmessa byr selvsagt på mye godis for øyet, i form av strøkne lastebiler, påbygg og tilhengere. Og det er ikke bare fabrikknytt, mange av objektene er til daglig i full drift og eies av transportselskaper og personer som synes det er gøy å stille ut.

Over alt ser du folk med svetteperler i panna og pussefilla i hånda. De jobber febrilsk med å holde ethvert støvkorn unna speilblank lakk, nypussede vinduer og felger med speileffekt som enhver sminkør bare kan drømme om.

Men selv om bransjemessa er hygge og feststemning, er dette selvsagt først og fremst et sted der det skal gjøres forretninger.

Skal du ha nytt kjøretøy finnes representanter fra flere av de store kjøretøyimportørene her, trenger du en spesiell løsning for et påbygg vil du trolig finne hjelpen du trenger her, eller er du ute etter alt fra blinklys til skvettlapper, verkstedrekvisita eller store tilhengere, er det også en rekke aktører fra leverandørbransjen til stede.

Selvsagt er det flere små og store Norgespremierer på plass, som seg hør og bør på en messe.

Innen nye kjøretøy hadde for eksempel MAN hentet inn en tyskregistrert TGL for anledningen. Det er første gang de viser en av sine nye lastebiler som har fått kamera og skjerm som erstatning for speil.

Nå har det riktig nok blitt ganske vanlig å se Mercedes-lastebiler uten speil på veiene, men MAN beviser nå at de også kommer etter.

Nordic Truck Center, som står for DAF-salget i Norge, hadde ikke klart å overtale produsenten i Eindhoven om å få hit en ny XG med den digre hytta.

Men en utgave av nye XF, med mer normal hyttestørrelse, har de fått låne i noen dager, før den returnerer til hjemlandet. Er du interessert i denne har du nå altså muligheten til å oppleve bilen på messen.

På Ivecos romslige stand fant vi også en premiere. Her ble nye T-Way, anleggsbilen som tar over etter traveren Trakker, vist frem for første gang her på berget.

Volvo og Renault hadde ingen Norgespremierer, men de setter virkelig sitt preg på messen med en stor og velfylt stand - der grombitene står på rekke og rad.

Ikke minst var det gøy å se den nye toppmodellen FH Globetrotter parkert ved siden av et “som nytt”-strøkent eksemplar av manges drømmebil på 80-tallet (og kanskje fremdeles), F12 Royal Globetrotter. Dette var en av de 200 nummererte som ble solgt ny i Norge på tampen av 80-tallet.

Bla deg gjennom bildesamlingen øverst i artikkelen og få en smakebit av hva som venter på Gardermoen. Du vil også finne mer stoff fra messen i bladet YrkesBil nummer 9 i slutten av september.

Powered by Labrador CMS