-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
Importøren om «Boss Ladies», som tar opp kampen mot gutta: – Vi er veldig stolte av dem
Trioen er det første rene damelaget fra Norge som skal konkurrere i den prestisjetunge, internasjonale VISTA-konkurransen for tungbilmekanikere.
Volvo International Service Training Awards (VISTA) er en årlig servicemarkedskonkurranse der mange tusen servicemedarbeidere fra Volvo Trucks og Volvo Buses globale forhandlernettverk deltar.
Ifølge Volvo er det verdens største konkurranse for servicemarkedspersonell.
75 norske lag
Fra Volvos forhandlere i Norge stiller i år 75 lag.
Av totalt 268 deltakere er det 14 kvinner fordelt på flere lag, og laget Boss Ladies - som består av Laura Selliseth, Evita Tornsberg og Thea Sneis - er det eneste rene damelaget.
– Det er etter hva jeg kjenner av historie vårt første rene jentelag. Vi er veldig stolte av dem. Alle tre jobber på Volvo Truck Center i Oslo, og det er første gang de er med i VISTA, forteller Guro Velta til YrkesBil.
Hun er Operational Development Manager hos lastebilimportøren Volvo Norge AS, og synes det er veldig bra med et rent jentelag.
– Det viser at vi er på god vei med å øke kvinneandelen i Volvo. Men vi er enda langt i fra mål. Vi er veldig stolt av alle lagene våre, og synes det er ekstra gøy at vi har tre dyktige jenter som går sammen og stiller et rent jentelag, og gleder oss til å følge de i innspurten av runde tre, sier Velta.
Verdensfinale i september
VISTA foregår over en periode på 10 måneder. De startet opp med runde 1 i november, og verdensfinalen går i Gøteborg i september i år.
– Alle lagene er med på de tre første rundene. Tredje runde gjør vi ferdig i mars. Når alle innledende rundene er ferdig, vil de tre beste lagene få tilbud om å delta i en semifinale som går av stabelen i slutten av i mai i Italia, forteller Velta.
De beste lagene i semifinalen går videre til verdensfinalen i september.
Totalt i den internasjonale Totalt i den internasjonale VISTA World Championship-konkurransen deltar syv rene kvinnelag i år.
VISTA-organisasjonen har selv trukket frem det norske laget Boss Ladies som et av flere som er med på å bryte ned barrierer og bevise at talent er universelt, uavhengig av kjønn.
Sterk bilinteresse
Til konkurransens hjemmeside forteller Laura, Evita og Thea selv litt om sine bakgrunner og ambisjoner for deltakelsen.
– Jeg vokste opp i en bilfamilie og har alltid vært interessert i store, gamle biler med store motorer. Så, jeg ble lastebilsjåfør da jeg var 19 år og kjørte i 3 år før jeg begynte i resepsjonen på verkstedet og deretter gikk videre til å bli tekniker, sier Evita Tornsberg.
Kollegaen Laura Selliseth hadde også interesse for bil som startet i tenårene.
– Først ønsket jeg å bli bilmekaniker. Men skolen ville at jeg skulle prøve lastebilkjøring for å få flere ferdigheter, så jeg prøvde og fant ut at jeg likte lastebiler, og resten er historie, sier Selliseth.
Tredje lagmedlem, Thea Sneis, vokste opp i en familie med lastebilsjåfører.
– Jeg har alltid vært interessert i å fikse ting og ta dem fra hverandre for å se hvordan de fungerer. Jeg har også vært interessert i bil en stund, så det falt helt naturlig for meg, sier Sneis.
– Hva fikk dere alle til å ville melde dere på VISTA for første gang?
– Ingen av oss har deltatt på VISTA før, så da kollegene våre utfordret oss til å delta i år, måtte vi si ja, sier Evita Tornsberg.
– Hvilke unike styrker føler du at et kvinnelig team bringer til konkurransen, og hvordan kan du utnytte dette?
– Vi føler ikke at det er bedre å være et lag med bare kvinner enn et lag for menn. Vi har de samme fordelene og ulempene, og vi er like dyktige! Vi er glade for å vise våre fordeler etter hvert som konkurransene skrider frem og hva vi kan lære av andre lag, sier Tornsberg.
– Hvilke tiltak mener du er viktige for å skape et altomfattende miljø, der team uavhengig av kjønn føler seg verdsatt og respektert?
– Det er viktig å fortsette å snakke om hvordan team med forskjellige mennesker, perspektiver og bakgrunn er nødvendig for å lage et sterkt team. Alle kan lære noe uansett kjønn, alder eller erfaring, sier hun.