-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Tine har inngått forlik med tre av de saksøkte lastebilprodusentene
Tine-konsernet og datterselskapet Diplom-Is krevde rundt 150 millioner fra fire lastebilprodusenter, for ulovlig prissamarbeid. Nå er det ifølge Nationen inngått forlik med tre av lastebilprodusentene, mens én av de saksøkte skal møte de norske selskapene i retten.
Tidligere i år ble det kjent at Posten Norge fikk medhold i i Lagmannsretten, i sitt krav om erstatning fra lastebilprodusentene Volvo Trucks/Renault Trucks, Daimler, MAN og DAF - i den mye omtalte kartellsaken.
På bakgrunn av dette saksøkte Tine og datterselskapet Diplom-Is fire lastebilprodusenter, fordi de mener å ha betalt overpris som følge av ulovlig prissamarbeid mellom lastebilprodusentene i perioden 1997–2011.
Krevde 150 millioner kroner
Kravet om erstatning var på totalt 88 millioner kroner, pluss forsinkelsesrenter - altså totalt cirka 150 millioner kroner.
Det er produsentene Volvo (som også eier Renault Trucks), Scania, MAN og Daimler Truck som ble saksøkt av Tine og Diplom-Is.
Rettssaken i Oslo tingrett var opprinnelig berammet fra 27. oktober til 19. desember, men i tolvte time ble det ingått forlik mellom saksøkerne og tre av motpartene: Volvo/Renault Trucks, Scania og MAN, melder Nationen.
– Kun Daimler Truck står altså igjen av de saksøkte. Utover det har ikke Tine noen kommentarer nå, skriver Tines advokat i saken, Pål Martin Abell i Advokatfirmaet Haavind, i en e-post til Nationen.
Rettssaken mellom Tine / Diplom-Is og Daimler Truck starter 10. november.
Har pågått i mange år
Etterdønningene av kartellsaken som involverer de største europeiske lastebilprodusentene, har pågått i rettsaler i Europa gjennom mange år.
Et stort antall lastebilkjøpere i flere europeiske land har gått til søksmål mot lastebilprodusentene, med krav om å få erstattet det de mener å ha betalt i overpris for kjøretøy gjennom flere år.
I Norge gikk Posten til første søksmål tilbake i 2018.
Og det har lenge vært kjent at Tine også ville vurdere rettslige skritt overfor lastebilprodusentene, men de ønsket å avvente et rettskraftig resultat i saken som Posten Bring AS først anla.
Posten tapte først saken i Oslo Tingrett, der de krevde 900 millioner kroner i erstatning for det de mente å ha betalt i overpris for rundt 1.900 lastebiler på 1990-tallet og starten av 2000-tallet.
Men i Borgarting Lagmannsrett ble lastebilprodusentene i mars dømt til å betale til sammen 117,7 millioner kroner i erstatning til Posten, meldte e24.no.
Opprinnelig var Iveco også saksøkt av Posten Bring, men den italienske produsenten inngikk forlik med Posten Bring i september 2022.
Vedtok forlik
Bakgrunnen for de rettslige skrittene er at Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF i juli 2016 vedtok et forlik med EU som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner.
MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen.
Scania valgte å ikke gå med på forliket, men ble i september 2017 dømt til å betale 881 millioner euro. Scania anket denne beslutningen, men i februar 2024 ble det klart at anken ikke førte frem.