To av ytterpunktene i startfeltet under årets e-Cannonball i Tyskland: Volvo FH Electric og Porsche Macan.

Tunge Volvoer i Cannonball

Det er mange slags Cannonball-løp. Men når to Volvo FH Aero Electric stiller til start kan vi vel gå ut fra at det ikke er en avlegger av original-løpet, fra 1971, vi snakker om.

Publisert

Den opprinnelige Cannonball var tvers over USA, gjerne på 25 timer, og glem alt som heter fartsgrenser.

Etter det er det blitt alt for mange avleggere, og nå har vi enda en.

Denne er tysk, heter E-Cannonball og kaller seg Tysklands største elbil-rally med alle slags elektriske kjøretøy på to, fire og nå flere hjul: 

I år var nemlig Volvo Trucks påmeldt med en FH Aero Electric. Løpets første lastebil noensinne.

Trekkeren ble rattet at Florian Engel fra Østerrike og Oliver Willms fra Tyskland.

Ikke bare det – Volvo Trucks kjøpt seg også inn som sponsor av løpet for virkelig å presisere at ikke noe er umulig for tunge elektriske biler.

Skjønt – noe er nok umulig, for trekkvognen ble kjørt uten semi.

Løpet er lagt opp for personbiler og da er løypa slik at den ville vært umulig for en full rigg.

Starten skjedde fra fotgjengerområdet i Düsseldorf sentrum 4. oktober og det hele var ferdig dagen etter, på den store ladeparken ved Hilden.

Løpet har vært nesten 1.000 km langt. I år nøyde arrangørene seg med ca. 500 km.

Volvo Trucks deltok forresten ikke alene. De har fått med seg en elektrisk FH til.

En solid elbilkunde, renovasjonsspesialisten Remondis fra Lünen, stilte også med en av sine biler.
Nye elektriske Geländewagen deltok også.
Premier til alle?
Powered by Labrador CMS