-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Tungt øker i USA
Det vært en kraftig nedgang i salget av tyngre biler i USA de siste årene. Nå peker imidlertid pilene oppover igjen.
Mars ble den tredje måneden på rad med vekst. Ser man på hele første kvartal økte salget med 9 prosent, mens mars alene viste en vekst på 17 prosent.
Litt over 23.000 biler ble det solgt i mars, og i årets tre første måneder endte det på nesten 58.000. Her er det biler fra klasse 4 til klasse 8 vi ser på.
Kanskje det er nødvendig med en liten repetisjon? Klasse 4 er biler som Ford F 450, vekt fra 14.001 til 16.000 pund (ca. 6.350 – 7.250 kg).
Klasse 5 går opp til 19.500 pund – det vil si ca. 8.850 kg, mens Klasse 6 (se graf) stopper på 26.000 pund (11.800 kg).
De to store er klasse 7 (se graf) som går opp til 33.000 pund, da er vi rett oppunder 15.000 kg og den virkelig store, klasse 8, inkluderer alt som er over (med lokale bestemmelser for de forskjellige statene, ikke minst når det gjelder antall hjul).
Det er ikke flere enn 8 produsenter som deltar i den tyngste klassen. Der ser tallene etter første kvartal slik ut i følge Automotive News:
Freightliner - 8.134
International - 6.130
Peterbilt - 2.949
Kenworth - 2.317
Volvo - 2.047
Mack - 1.911
Western Star - 180
Sterling - 167
Det er litt interessant at International leder tungbilsalget i USA etter første kvartal, når vi inkluderer alt fra Klasse 4 og oppover. De går likevel tilbake i Klasse 8 - med hele 12 prosent i mars.
Splitter vi segmentene ser vi at Klasse 5 og Klasse 7 sto bom stille i første kvartal, mens Klasse 4 økte med 7 prosent, Klasse 6 med 36 prosent og Klasse 8 altså med 9 prosent.
Alle prognoser sier at denne utviklingen bare vil fortsette og at dette året vil ende med 15 prosent vekst og hele 35 prosent opp neste år.