YRKESBIL HISTORIE

På veien igjen: Konservator Jan Olav Szontheimer ved Romsdalsmuseet kjørte den ferdigrestaurerte Unic’en fra Molde til Batnfjordsøra 7. august 2021.
Messing i Molde: 1907-modellen har gjennomgått en fantastisk restaurering hos Trygve Krogsæter.
Messing og utvendig girstang: Mange fine detaljer på kjøretøyer fra bilens barndom.
I mål: Stor interesse for den gamle rutebilen da den kom til rutas endepunkt Batnfjordsøra.
Jubileum i 1958: Ved 50-årsjubileet for Aarø Auto kjørte Unic’en til Kristiansund. Her på ferja fra Gjemnes sammen med T-8689, en 1957 Scania-Vabis B71 med karosseri fra Bussbygg på Hovdenakken. Veteranen har kjennemerket T-1, men det er bare til pynt. Bilen var først registrert som Kristiania 92, deretter som T-106 da fylkesbokstavene kom i 1913.
Bilmerke med lang historie: Franske Unic produserte personbiler fra 1904 til 1939. Lastebilproduksjonen varte mye lenger. Unic ble en del av Iveco i 1975, men merkenavnet forsvant på 80-tallet. Fra 1964 til 1973 produserte Unic militærbilen SUMB, som var Frankrikes svar på Unimog. SUMB står for Simca-Unic-Marmon-Bocquet. Simca leverte den gamle sideventilte Ford V8-motoren, Marmon-Herrington leverte 4x4-systemet og Bocquet sto for konstruksjonen. SUMB er sjelden å se på norsk jord, men dette eksemplaret dukket opp på et militærbiltreff på Høytorp fort for et par år siden.

Rutebilenes stamfar ruller igjen

YRKESBIL HISTORIE: Aarø Autos 1907-modell Unic har ofte kastet glans over begivenheter i rutebilnæringen. Nå har Norges viktigste rutebil gjennomgått en 10-års restaurering og stråler som aldri før.

- Dette er en bil med nasjonal historisk betydning. Det er viktig at den er bevart her i Molde, sier konservator Jan Olav Szontheimer ved Romsdalsmuseet, som med Unic’en har fått et skikkelig prakteksemplar i samlingen.

Sommeren 1908 var spesiell i norsk rutebilhistorie.

I løpet av tre – fire måneder ble det satt i gang nye bilruter på flere steder i landet, noe som betydde et gjennombrudd i utviklingen mot raskere landeveistransport.

Det manglet ikke på forsøk tidligere heller, men ingen hadde klart å holde det gående. De fleste rutene som kom i gang i 1908, viste seg å ha livets rett og noen av dem ble direkte forløpere for store rutebilselskaper.

Molde - Batnfjordsøra

Johan Aarø bestilte en fransk Unic hos Kolberg, Caspary i 1907 og satte bilen inn i ruta mellom Molde og Batnfjordsøra i månedskiftet mai – juni 1908.

Det ble starten på en kontinuerlig utvikling for Aarø Automobilselskap, som snart måtte anskaffe flere biler for å ta unna trafikken.

I 1911 dro Johan til Berlin for å hente selskapets første innelukkede bil, en 8-seters Rex Simplex.

Kontrast: Unic’en sammen med KZ 24488, en 1977 Volvo B58 / VBK, i forbindelse med 75-års jubileet for Aarø Auto i 1983. 1907-modellen har overlevd bussen, som ble avregistrert i 1996.

Også Unic’en har plass for åtte personer i det åpne karosseriet, som ble bygd av Kløvstad & Søns vognfabrikk i Kristiania.

Unic’en ble tatt ut av bruk rundt 1926. Et par år senere kom selskapets første buss, en 20-seters Studebaker. Flere konkurrenter kom på banen, men i det lange løp ble Aarø Automobilselskap den ledende operatøren og spilte en hovedrolle da det ble behov for å samordne rutebiltrafikken i distriktet.

Aarø overtok først Hjelset Auto i 1943, deretter Molde Auto i 1964. I 1973 ble Aarø Auto, Molde Auto og Hjelset Auto slått sammen med Kleive Auto, Kleive Transport og Batnfjord Auto til selskapet Aarø-Batnfjord-Kleive Auto A/S.

Et omstendelig navn som i 1979 ble endret til Molde Bilruter A/S. I neste omgang ble Molde Bilruter solgt til Norgesbuss, så til HOB (Hemne-Orkladal Billag) før virksomheten ble Team Møre og deretter Nettbuss Møre.

Gave til Romsdalsmuseet

Fra 1918 var Aarø Auto eid av Peder Haukebø og Ottar Rødseth. De to driftige karene etablerte i tillegg firmaet Haukebø & Rødseth og sikret seg Ford-agenturet i 1922.

Nå har bilfirmaet passert 100 år og er fortsatt byens Ford-forhandler.

Unic’en ble tatt vare på av familiene Haukebø og Rødseth, som forærte bilen til Romsdalsmuseet i 1989.

Der ble den fortsatt vist frem ved spesielle anledninger, men etter hvert ble det klart at noe måtte gjøres for at ikke bilen skulle forfalle helt. Museet bestemte seg for å få bilen restaurert på en profesjonell måte.

Oppdraget gikk til Trygve Krogsæter i Oslo, tidligere konservator ved Norsk Teknisk Museum og en kapasitet på biler fra denne perioden. Han har gjort en imponerende jobb.

At restaureringen skulle ta 10 år var ikke planlagt, men arbeidet ble svært omfattende fordi bilen var dårligere enn først antatt og det ble satt strenge museumsfaglige krav til utførelsen.

Blant annet ble det avdekket at bilen opprinnelig var vogngrønn med rødt chassis, ikke helrød som den har vært siden 1940-tallet. Restaureringen kom på 800.000 kroner.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 10-2021. Ikke abonnent? Bli det her!**

Powered by Labrador CMS