-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
To Volvo-kjemper fusjonerer
De har begge lange røtter i lastebilbransjen og er store forhandlere av Volvo lastebiler i hver sin del av landet. Nå får de samme eier.
Bergen-baserte Trucknor AS kjøper Svolvær-baserte Nordic Last og Buss AS.
– Konkurransesituasjonen og framtidige krav om stordrift, er en av årsakene til at jeg selger, sier Nordic-eier, Erik Drechsler, til lofotposten.no som først omtalte fusjonen.
Ikke strukturelle endringer
73-åringen sluttet som daglig leder i selskapet han har drevet siden 1984 for to år siden, men sitter fortsatt i styret. Han eier Nordic Last og Buss gjennom selskapet Cetho Holding AS, og vil fortsatt beholde eiendommene i dette selskapet.
– Jeg tror at Trucknor er den Volvo-forhandleren i Norge som best kjenner distriktene, og som er innforstått med de utfordringer man står overfor i Nord-Norge. Jeg er overbevist om at kjøperen har muskler til å videreutvikle Nordic Last og Buss i tiden framover i et sterkt konkurranseutsatt marked. Det vil ikke bli strukturelle endringer i Nordic, bedriften vil beholde sine 14 avdelinger og de 200 ansatte. Selv skal jeg fortsette i bedriften som rådgiver i to år, sier han til avisen.
Ukjent pris
Trucknor AS eies av familien Strømberg Rasmussen gjennom selskapet Strømberg Gruppen AS. De har forhandlere av Volvo lastebiler fra Kristiansand i sør til Sogn og Fjordane i nord. Med oppkjøpet av Nordic Last og Buss vil de få forhandlerkontroll på markedene også i Nord-Norge.
I tillegg eier konsernet blant annet påbyggerbedriften Arka AS.
Drechsler ønsker ikke å gå ut med hvor mye han får betalt for salget av livsverket sitt.
Fra fem til fire
Med fusjonen i nord går antallet forhandlere (eiere) av Volvo lastebiler fra fem til fire i Norge.
Foruten Volvos eget forhandlerselskap Volvo Truck Center på Østlandet, blir de gjenværende Volmax AS (Telemark, Buskerud, Vestfold, Østfold og Hedmark), Wist Last & Buss AS i Midt-Norge og Trucknor AS som i dag har sitt område fra Vest-Agder til Sogn og Fjordane, men som etter fusjonen også vil ha fylkene Nordland, Troms og Finnmark.
Fusjonen er meldt inn til Konkurransetilsynet, hvor saken fortsatt til behandling.