-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Åpner flere veier for modulvogntog
60-70 nye strekninger skal vurderes etter nye kriterier.
I 2014 ble modulvogntogordningen, som tillater vogntog på inntil 25,25 meter og 60 tonn, gjort permanent. I 2015 etablerte myndighetene kriterier som må være oppfylt før veistrekninger kan åpnes for slike vogntog.
– Regjeringen ønsker å legge til rette for at modulvogntog skal kunne kjøre på veiene våre fordi det bidrar til å styrke norsk næringslivs konkurranseevne. Derfor blir stadig nye veistrekninger godkjent for modulvogntog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Vegdirektoratet har nå kommet med en ekstraordinær veilisteoppdatering.
Flere strekninger vil åpne for modulvogntog etter hvert, og innen 1. april vil de fleste søknadene være ferdig behandlet. Mellom 60 og 70 konkrete strekninger skal vurderes etter de nye kriteriene.
– Det er positivt at Vegdirektoratet har fått til denne ekstraordinære oppdateringen, slik at strekningene kan brukes allerede nå, sier Solvik-Olsen.
Han påpeker at kriteriene er viktige verktøy i arbeidet med planlegging og strategier for veibygging, og at de gir gode rutiner og metoder for å vurdere hvilke vogntoglengder og vekter det er forsvarlig å tillate på en veistrekning.
Kriteriene er knyttet til aksellast, totalvekt, veibredde og kurvatur, stigningsforhold, helningsgrad i tunneler, utforming av kryss og rundkjøringer, forholdet til gående og syklende og planoverganger over jernbanen.
– Med disse kriteriene får næringslivet og andre berørte aktører større forutsigbarhet og åpenhet rundt de vurderingene som gjøres fortløpende. Det er også i denne prosessen særdeles viktig at trafikksikkerheten ivaretas. Veiene skal være tilpasset lange vogntog. Samtidig vil fornuftig bruk av modulvogntog medføre at det trengs færre antall vogntog for å utføre transportarbeidet. Erfaringer så langt tilsier at dette gir økt trafikksikkerhet, sier Solvik-Olsen.
Se hvilke strekninger som er åpnet for modulvogntog på Statens vegvesens nettsider.