-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Canoo lover pickup
Canoo er en LA-basert elbilutvikler som stille og rolig jobber med sitt, uten mye drama. De gikk på børs sent i fjor, med en verdi på 2,4 milliarder dollar. Beskjedent til å være en elbil-startup.
Men Canoo virker egentlig ganske beskjeden på alle måter. Ganske stillferdig har de til nå lansert en stor MPV som er basert på abonnement, og deretter kom de med en varebil.
Under et arrangement nå i mars sa Tony Aquila, sjefen, at de planla en tredje modell, en pickup, og at de skal begynne å ta bestillinger for den annet halvår i år.
De sier at den store syv-seteren skal i produksjon annet kvartal neste år. Varebilen senere det året. Så kommer pickupen på starten av 2023 – og en sportsbil i 2025.
Felles for alle bilene er et skalerbart skateboard der alt av drivlinje og styringssystemer befinner seg.
Etter det er det i prinsippet bare skallet som varierer. Men det gjør det til gangs.
MPV’en ser ut som et stort egg. Varebilen er utrolig flat i fronten, den likner faktisk litt på den gamle norske elvarebilen som Sigma og Strømmen bygget tre prøveeksemplarer av i 1972.
Pickupen ser ut som den kuleste av alle de planlagte vi kjenner så langt. For eksempel Rivian, Lordstown eller Tesla sin.
Fronten er igjen skikkelig flat, men med hellende frontrute og antydning til kurver rundt hjørnene.
- Du har aldri sett makan, sier Aquila.
- Den er som en Ranger i størrelse, men kan laste like mye som en full size truck, og har svingradius som en Prius.
Førerhuset er for to, men det er en kabin bak som også kan innredes med seter hvis man ikke ønsker å bruke det til noe nyttig.
Med skliplater og tauekroker er det åpenbart at denne er beregnet like mye for moro og fritid som til ren nytte.
En eller to motorer – 600 hk og 745 Nm i det siste tilfelle. Det sies at man fint kan regne med 320 km rekkevidde.
De målene som er kjent er akselavstanden: 285 cm, og samlet lengde på 467 cm. Planet kan imidlertid trekkes ut med ytterligere 75 cm. Bredden er 221 cm og høyden: 193 cm.
Selve planet måler 163 x 183 men kan altså bli 259 cm langt når det er trukket ut. Sidelemmene kan brukes enten som arbeidsbenker med strømuttak like ved, eller til campingliv-formål hvis det er en slik tur man er ute på.
Da er det kanskje spesielt velkomment med en 122 x 137 cm. takgrind. De har også vist frem flere forskjellige typer camping-enheter som du kan feste på der bak.
Nyttelast sies å være litt over 800 kg.
Et selskap som heter AutoForecast Solution regner med at de batterielektriske vil utgjøre en prosent av den totale pickup produksjonen i USA i 2023, men at det vil øke til 5,7 % i 2028.
Med 2,5 millioner full size trucker årlig blir 1 prosent ganske mange biler. Og fem-seks prosent begynner å bli virkelig interessant.