-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daimlers amerikanske elbuss
Det er mange og lange omveier som førte til den første produksjonsklare elbussen Daimler har vist, og skal bygge, i USA.
Thomas Built Buses kan høres ut som et underlig merkevare-navn. Men ikke desto mindre – det er det de heter.
Et tradisjonsrikt selskap med røtter tilbake til 1916, året da Southern Car Company gikk konk og Perley Thomas måtte se seg om etter noe å gjøre.
«Car» i selskapnavnet viste ikke til biler, men til street-cars; trikker. Kanskje ikke så veldig overraskende ble det selskapet Thomas etter hvert stiftet døpt Thomas Car Works.
Sikkerhet i fokus
Utrolig morsom historie, men vi får hoppe over noe – i 1930 bygde de sin siste trikk, så fulgte noen år på randen av det økonomiske stuper før de bygde sin første buss – en helelektrisk trolley-buss for sikkerhets skyld, i 1936.
Deretter ble det fort spesialisering på skolebusser og allerede i 1939 sto Thomas i spissen for å utarbeide et føderalt skolebuss-sikkerhets-regelverk på 44 punkter.
Det bør Stuttgart merke seg – tiår før sikkerhetsarbeidet ble satt i system i Europa.
Det var forresten da man ble enige om at alle amerikanske skolebussene skulle bli gule også.
Så gikk det slag i slag og det var tredjegenerasjon Thomas som ga etter da Freightliner kjøpte dem i 1998. Da hadde navnet deres vært Thomas Built Buses siden 1972, og Freightliner hadde vært eid av Mercedes-Benz siden 1981.
Det var historietimen for i dag.
160 km. rekkevidde
I forrige uke hadde National Association of Pupil Transportation sin årlige konferanse i Ohio og selvfølgelig dukket Thomas opp der også.
Men denne gangen med noe helt nytt. Riktignok kunne man ved første blikk tro at det var den velkjente Saf-T-Liner C2 det dreide seg om, men så leste man etternavnet: Electric Bus.
Den ble fort døpt Jouley – som en blanding av Joule og Jolly – med 160 kW batterier får den en rekkevidde på 160 km. Og skal begynne å frakte inntil 81 skolebarn en gang i 2019. Det er da den skal i produksjon blir det lovet.
PS. Du finner mye mer buss-stoff i kommende YrkesBil (nr. 11).