-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Elektrisk brannbil
Det var vel bare et spørsmål om tid, etter el-lastebiler, el-varebiler og el-busser at vi også skulle få en el-brannbil. Her er den første.
Kreisel Electric er gode på batterier og Rosenbauer er velkjente brannbekjempere. Det er mer enn 100 år siden Johann Rosenbauer begynte å bygge utstyr for innsats mot brann, og siden den gang har selskapet har hovedkvarter i Linz.
Det er nøyaktig 100 år siden de bygde sin første brannbil. Den hadde bensinmotor. Den de viser i dag har en 120 kW batteridrevet elmotor og en batteripakke fra Kreisel på 86 kWh.
De påstår det er Europas første fullelektriske brannbil – jeg går ut fra at Rosenbauer har så god oversikt over slikt slik at de kan stå for en slik påstand..
Nå viser jo bildene at det er ikke noen fullverdig brannbil, sånn med stige og bjeller og resten av det obligatorisk stashet. Dette virker mer som en innsatsvogn. Men siden den er tatt i bruk av Brannvesenet i Linz må vi jo godta at det er en ekte brannbil. Det er i hvert fall rød.
Den er bygd på en Mercedes-Benz Sprinter som vanligvis er basis for Rosenbauers KLF-L modell, og har vært under planlegging i to år.
Men da man først bestemte seg for konstruksjon og byggeform tok det bare to måneder å bygge den om til elektrisk.
Den er 745 cm. lang på en akselavstand på 433 cm. Og hele el-pakken, batterier og motorer veier 620 kg.
Den lades på stasjonen (FHKW Mitte, heter basen for denne bilen) og det tar 80 minutter å lade den opp til 90 %. Det gir den en rekkevidde i innsats på totalt 160 km.
Man regner med at bilen vil bli meget billigere i drift enn en fossil-drevet og med de beregnede 12.000 km/år vil den redusere CO2-utslipp med 4,8 tonn.
Se video av den elektriske brannbilen her: