-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Enova vil gjøre det enklere å få støtte
Enova vil gjøre det enkelt å få støtte til tunge elektriske kjøretøy. Derfor justerer de tilbudet innenfor landtransport og forenkler hele søknadsprosessen. Målet er å sette mer fart på såkalte nullutslippskjøretøy.
– Vi ser en betydelig økning i aktiviteten innen nullutslippsløsninger for landtransport. Markedet for nullutslippsløsninger er i bevegelse, men samtidig er det behov for støtteordninger som gjør dette til et konkurransedyktig alternativ i en tidlig fase, sier markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland.
Fottland forteller at Enova de siste årene har gitt støtte til elektriske lastebiler og turbusser gjennom sine virkemidler. Men som følge av økt interesse og etterspørsel i markedet samt at de største produsentene lanserer nye, serieproduserte modeller, også for tunge lastebiler, har Enova sett et behov for en enklere ordning, hvor man får raskere svar og som krever mindre administrasjon.
– Transportsektoren står for en tredel av norske klimagassutslipp. Denne satsingen skal bidra til at enda flere ser fordelene med utslippsfrie tunge kjøretøy, sier Fottland.
– Regjeringen har lagt frem en klimaplan som viser hvordan vi skal nå klimamålene. For å nå disse målene må vi omstille alle deler av transportsektoren, inkludert tungtransporten. Gjennom nullutslippsfondet setter Enova fart på utviklingen og bidrar til å gjøre det mer attraktivt med nullutslippsløsninger for tyngre kjøretøy, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Enova mener at markedet for elektriske lastebiler utvikler seg i riktig retning. De internasjonale produsentene utvikler stadig teknologien og her hjemme er transportselskaper i ferd med å bygge kompetanse og erfaring ved bruk av slike kjøretøy.
– Det vil være en fordel for Norge å skaffe seg driftserfaring med tyngre nullutslippskjøretøy. Vår kunnskap og erfaring vil kunne være viktig for de internasjonale produsentene og slik vil vi kunne ta en posisjon som et tidlig marked for denne typen kjøretøy. Enovas rolle vil være å bidra til at etterspørsel etter denne type kjøretøy og erfaring med bruk oppnås raskere og i større omfang enn det ellers ville gjort, sier Fottland.