-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Flere vil ha «snarvei» ut av leiekontrakter
Pluss Truck Sales & Rental merker økt pågang av kunder som vil leie lastebiler på korte og fleksible kontrakter. Flere ønsker mulighet for å si opp kontrakten før tiden.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 4 - 2020**
Mange aktører holder tilbake på investeringer i nytt transportmateriell, som følge av de usikre fremtidsutsiktene for øknomien i øyeblikket.
Også hos Pluss Truck Sales & Rental, som er spesialisert på utleie av lastebiler, tilhengere og busser, merkes krisen.
– Vi har opplevd en nedgang, som de fleste andre, men det er foreløpig ikke skremmende, sier markedssjef Bjørnar Zell til YrkesBil.
SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringen
Ønsker fleksibilitet
Han forteller imidlertid om en annen trend de har merket seg de seneste ukene.
Pluss Truck Sales & Rental tilbyr alt fra døgnleie til to års leiekontrakter. I normalsituasjonen er gjennomsnittlige kontrakter på ett til to år, ifølge Zell.
– Flere er usikre på å investere i nye lastebiler i disse tider, og vurderer leie i stedet. Når de skal leie vil de gjerne ha korte og fleksible kontrakter, og vi opplever at stadig flere ber om mulighet til å komme seg ut av kontrakten før tiden, sier markedsdirektøren.
Tror leie blir aktualisert
Hvordan fremtiden ser ut tør heller ikke Zell å spå mye om:
– Det virker som det er grei trøkk nå om dagen, det er en del forespørsler og det går en del biler ut. Transporten skal jo gå uansett. Men at det blir noe nedgang sammenlignet med fjoråret, det er helt sikkert, sier han.
– Samtidig tror jeg konseptet vårt med leie av materiell blir mer aktuelt i tiden fremover. Mange vil nok leie for kortere perioder og så heller forlenge kontraktene sine, i stedet for å ta investeringer med langt perspektiv – i alle fall i mange deler av transportnæringen, legger han til.
Pluss Truck Sales & Rental har redusert bilparken med cirka 20 biler siden januar. Nå har de 153 lastebiler. Zell er ikke redd for at stengte fabrikker skal medføre problemer med utskifting av flåten fremover.
– Vi kjøper inn biler et halvt år i forveien, så vi får nye biler frem til juli. Så legger jeg inn nye bestillinger da som vi får når alt er åpent igjen. Dermed merker vi nok ikke så mye til at fabrikkene er stengt, sier Zell.