-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ford utvider garantien
Bedre garantivilkår er en trend. Ford har utvidet fra 3 til 5 år på lakk, men beholder begrensningen på 100.000 km. Se garantitabell.


GARANTI: Det er alltid morsomt å få rett.
Da YrkesBil i mars presenterte Peugeots generøse nye garantivilkår for varebiler på 5 år/250.000 km (gjeldende fra 1. januar 2014), spekulerte vi samtidig på hvem av konkurrentene som ville følge på og hvor raskt.
«Spesielt Citroen og Ford biter antagelig negler nå» var formuleringen.
I mai fulgte helt riktig Citroen opp, med vilkår som matcher Peugeot sine. Med unntak for elektriske Berlingo, har alle Citroens varebilmodeller nå 5 år/250.000 km (gjeldende fra 1. mai 2014).
Og nå følger Ford på. I hvert fall et stykke på vei.
- Fra 1. juli utvider Ford sin lakkgaranti fra 3 til 5 år/100.000 km for person- og varebiler solgt gjennom Fords norske forhandlernettverk, opplyser Martin Helle, direktør for Fords servicemarked.
Han legger til at Norge er ett av de klart mest klimatisk belastende landene i Europa for billakk. Store temperatursvingninger med snø og is, i kombinasjon med ekstrem salting og sandstrøing, bidrar til å slite ned og påføre lakken skader.
- Når vi likevel velger å øke lakkgarantien, er det en konsekvens av de kvalitetskrav Ford nå bygger sine biler på i forhold til korrosjonsbeskyttelse, lakkeringsteknikk og kvaliteten på lakken som benyttes, forklarer Helle.
Og ser vi på den komplette tabellen med garantier for samtlige varebilmerker i Norge (under), ligger Fors nye vilkår på høyt nivå.
Kun to andre merker – Hyundai og Kia – overgår nå Ford på lakkgaranti. Og kun tre andre merker – Mitsubishi, Opel og Mercedes – holder samme nivå.
Fords garantiforbedring er likevel et relativt kort steg i retning det nivået Peugeot og Citroen har lagt seg på (samt Mercedes og VW med sine Sprinter og Crafter).
De overnevnte merkenes generelle vilkår på 5 år/250.000 km fra synes å være i god harmoni med hovedmengden av norske varebilers bruks- og kjørelengde.
Derimot betyr begrensingen på 100.000 km, som Ford og de andre merkene fortsatt holder på, at spesielt for varebiler som brukes i typiske transportbedrifter, vil garantien uansett være utløpt etter to til tre år.
Tabellen under er utarbeidet av YrkesBil/Bilforlaget på grunnlag av opplysninger fra de respektive importørene, og er her oppdatert per 1. juli 2014.