-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Første AdBlue-jukser med Euro 6-motor tatt
Manipulasjon av AdBlue-systemet på Euro 5-biler har blitt et omfattende problem. Nå er den første juksemakeren med Euro 6-motor tatt i Danmark.


BILDETEKST: Jukseinnretningen som ble avslørt i den slovenske lastebilen er markert med rød ring. Foto: Sydøstjyllands Politi
Den slovenske lastebilsjåføren ble avslørt i forbindelse med en tungbilkontroll i Kolding-området denne uken, ifølge danske Transportmagasinet.
I lastebilen ble det funnet utstyr som brukes for å manipulere bort behovet for AdBlue i motorens rensesystem.
Akkurat det er ikke så uvanlig: Norsk politi og Statens vegvesen har flere ganger de seneste årene fortalt at de stadig oppdager denne type utstyr i lastebiler på vei inn i Norge.
I Danmark alene er det i løpet av det seneste året avslørt over 200 lastebiler hvor AdBlue-systemet er manipulert. Men dette gjelder utelukkende Euro 5-lastebiler.
60 ganger'n
Det spesielle med den slovenske bilen som ble stoppet ved Kolding er at den har Euro 6-motor.
Og ifølge våre kolleger i tungt.no har lastebilprodusentene tidligere sagt at det «nesten ikke skal være umulig å jukse slik med Euro 6-motorene».
Men helt umulig er det altså åpenbart ikke. Noe kjeltringer ofte er gode på er jo nettopp å følge med på utviklingen – og gjerne ligge et lite hestehode foran de som skal kontrollere dem.
Det er også tydelig at noen forskere har klart å manipulere AdBlue-systemet på Euro 6-motorer, for ifølge danske Transportmagasinet viser laboratorietester foretatt på Euro 6-motorer at en manipulert lastebil forurenser mer enn 60 ikke-manipulerte Euro 6-lastebiler.
Må ut med 49.500 kroner
Eieren av den slovenske lastebilen har ifølge Transportmagasinet erkjent forholdet han er anklaget for, og må betale en bot på 22.500 danske kroner.
I tillegg kommer kostnadene for å sette lastebilen tilbake i original stand – noe som beløper seg til 27.000 danske kroner.
Så gjenstår det å se hvor lenge vi må vente før første Euro 6-juksemaker blir tatt i Norge – om det ikke har skjedd allerede.