-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Første AdBlue-jukser med Euro 6-motor tatt
Manipulasjon av AdBlue-systemet på Euro 5-biler har blitt et omfattende problem. Nå er den første juksemakeren med Euro 6-motor tatt i Danmark.
BILDETEKST: Jukseinnretningen som ble avslørt i den slovenske lastebilen er markert med rød ring. Foto: Sydøstjyllands Politi
Den slovenske lastebilsjåføren ble avslørt i forbindelse med en tungbilkontroll i Kolding-området denne uken, ifølge danske Transportmagasinet.
I lastebilen ble det funnet utstyr som brukes for å manipulere bort behovet for AdBlue i motorens rensesystem.
Akkurat det er ikke så uvanlig: Norsk politi og Statens vegvesen har flere ganger de seneste årene fortalt at de stadig oppdager denne type utstyr i lastebiler på vei inn i Norge.
I Danmark alene er det i løpet av det seneste året avslørt over 200 lastebiler hvor AdBlue-systemet er manipulert. Men dette gjelder utelukkende Euro 5-lastebiler.
60 ganger'n
Det spesielle med den slovenske bilen som ble stoppet ved Kolding er at den har Euro 6-motor.
Og ifølge våre kolleger i tungt.no har lastebilprodusentene tidligere sagt at det «nesten ikke skal være umulig å jukse slik med Euro 6-motorene».
Men helt umulig er det altså åpenbart ikke. Noe kjeltringer ofte er gode på er jo nettopp å følge med på utviklingen – og gjerne ligge et lite hestehode foran de som skal kontrollere dem.
Det er også tydelig at noen forskere har klart å manipulere AdBlue-systemet på Euro 6-motorer, for ifølge danske Transportmagasinet viser laboratorietester foretatt på Euro 6-motorer at en manipulert lastebil forurenser mer enn 60 ikke-manipulerte Euro 6-lastebiler.
Må ut med 49.500 kroner
Eieren av den slovenske lastebilen har ifølge Transportmagasinet erkjent forholdet han er anklaget for, og må betale en bot på 22.500 danske kroner.
I tillegg kommer kostnadene for å sette lastebilen tilbake i original stand – noe som beløper seg til 27.000 danske kroner.
Så gjenstår det å se hvor lenge vi må vente før første Euro 6-juksemaker blir tatt i Norge – om det ikke har skjedd allerede.