-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Forventer overgangsordning for varebiler
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener det største spenningsmomentet før revidert nasjonalbudsjett tirsdag er knyttet til varebiler.
- Vi har lenge tatt til orde for at varebiler skal ha en egen CO2-skala i avgiftssammenheng, uten å ha fått særlig gehør for det til nå, sa direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til YrkesBils søsterorgan MotorBransjen i begynnelsen av januar.
Allerede da ventet han signaler om dette i revidert statsbudsjett.
Tynt datagrunnlag
Dagen før budsjettet legges frem tror og håper Andresen fortsatt dette.
- Det er det største spenningsmomentet. Det er få WLTP-godkjente varebiler tilgjengelig i dag. Bilene kommer fra juli/august og utover. Vi har derfor et tynt datagrunnlag nå. Vi håper på en NEDC 2.0-løsning for varebiler, slik vi hadde på personbiler, fra 1. juli og ett år frem i tid, sier Andresen til YrkesBil.
Etter planen skal WLTP innføres for varebiler fra 1. september 2019.
Mulig avgiftshopp på 15.000
Men, sier Andresen, beregnede NEDC-verdier vil være høyere enn målte, noe som gjør at varebiler typisk får en avgiftøkning på ca 15.000 kroner dersom det ikke gjøres noe med CO2-komponenten i avgiftsgrunnlaget.
- Regjeringen har sagt at overgangen til ny beregningsmetode skal være avgiftsnøytral. Ved å senke andelen varebiler betaler av personbil-CO2-komponenten med 5 prosentpoeng vil man kunne nøytralisere effekten, sier Andresen.