-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Her er høstens Mercedes-nyheter
Actros-variantene Black og White Liner kaprer størst oppmerksomhet, men nye Atego har allerede blitt neste års lastebil. Og så har vi bremsene, da.
HANNOVER: Selv om ikke en messe som IAA alltid klaffer med lansering av de aller heftigste nyhetene, er det alltid et godt sted å skaffe seg oversikt over de mange smånyhetene som kontinuerlig triller fram.
Hos Mercedes er det i høst tre ganske forskjellige nyheter som kaprer om oppmerksomheten.
Godt for øyet
Og det er ikke tvil om at Edition-utgavene av Actros vekker mest oppsikt hos et kresent messepublikum. Dette er heftig stæsjede utgaver av Mercedes store trekkbil.
Utvendig snakker vi om slående lakkering med to brede striper, krommede speilhus, ståldetaljer i trappetrinn og lyktehus, samt LED-kjørelys.
Innvendig bugner det av skinn i seter, paneler og ratt, og som kompletteres med delikate trepaneler i vinduskarm og dashbord.
Les flere saker fra IAA:
- Ivecos drømmebil
- Superbus med måkevinger
- Bildekarusell fra åpningsdagen
- Den elektriske yrkesbilmessen
Dessuten er utstyrslisten ganske heftig, med det meste av elektroniske hjelpemidler og ekstra airbags, diverse aerodynamiske paneler og Dura Bright hjul.
Actros Edition skal etter det vi forstår kun lages i et antall av 500, så dette blir neppe biler man ser mange av på norske veier.
Ekstreme bremser
Nytt på Actros er dessuten andre generasjon av bremsesystemet Active Assist. Disse radarassisterte bremsene reagerer nå også på objekter i veibanen som står helt stille – som for eksempel en stillestående kø.
Radarene skanner veibanen i avstand 7 til 150 meter foran bilen, og dersom de oppdager mulig fare, gir de sjåføren varsling i tre trinn:
- først med varsel i displayet
- deretter med lydsignal
- og til slutt med å bremse bilen
Systemet fungerer i hastigheter mellom 8 og 88 km/t. Forskjellen fra tidligere et at de da kun reagerte på kjøretøy som kjørte saktere foran bilen.
Årets bil er Atego
Mercedes mellomstore bil Atego kommer nå i ny utgave, eller kraftig oppgradert utgave, litt avhengig av hvem du spør.
Utvendig er designet kraftig inspirert av Actros. Innvendig har førermiljøet fått kraftig oppdatering gjennom både en rekke praktiske endringer, som multifunksjonsratt, og diverse designforbedringer
På motorfronten er det fortsatt et bredt utvalg: Det starter på 129 og ender på 286 hester gjennom 7 trinn, og alle skal kunne kombineres med et start/stop-system.
Et vesentlig poeng for årets lastebiljury er at Mercedes nå starter produksjon av hybridmotorer til bilen.
I følge Mercedes er de også først til å tilby magnetretarder i denne klassen. Systemet veier bare 39 kilo.
Les også: En anti-Mercedes fra Mercedes