-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Her vil de bygge hydrogenstasjoner
Everfuel A/S har ambisjoner om å ha 15 hydrogenfyllestasjoner for lastebiler, busser og lette kjøretøy på plass i Norge innen utgangen av 2023.
Det danske selskapet Everfuel A/S, der norske Øystein Stray Spetalen inntil februar i år var på eiersiden, presenterer nå sine planer for utrulling av et nettverk for hydrogenfyllestasjoner i Norge, Sverige og Danmark.
Selskapet opplyser at de vil utvikle nettverket i tett samarbeid med aktører i transportbransjen, lokale og sentrale myndigheter. Det fremgår også av meldingen at de er avhengige av eventuelle offentlige støtteordninger, og det er verdt å merke seg at det ikke står noe i meldingen om hvor og hvordan hydrogenet skal produseres (bare at det skal produseres trygt).
I første omgang er det Norge sør for Trondheim det er snakk om, og planen er at stasjonene skal dekke de mest trafikkerte rutene slik at hydrogenkjøretøy kan ferdes mellom de skandinaviske landene.
Det mangler i alle fall ikke på ambisjoner i dette relativt ferske selskapet. Innen 2030 er planen å investere 1,5 milliarder euro i «å utvikle en grønn verdikjede for hydrogen i Europa», og det skal innen samme tidsfrist oppnås en omsetning på en milliard euro i året på salg av hydrogen til lastebiler, busser og lette kjøretøy, ifølge pressemeldingen.
Everfuel viser til beregninger fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) som estimerer et nasjonalt behov for 3.000 hydrogenbusser og 7.000 tunge hydrogenlastebiler innen 2030 for å nå målene som er satt når det gjelder kutt i klimagassutslippene.
I kartet du ser øverst i artikkelen har selskapet pekt ut aktuelle lokaliseringer for hydrogenfyllestasjoner i Sør-Norge.
«Vi vil nå akselerere dialogen med potensielle sluttkunder for å fullføre utrullingsplanen og optimalisere lokaliseringene basert på kunders behov og i tett samarbeid med lokale myndigheter», heter det i pressemeldingen.
I første omgang skal Everfuel åpne en hydrogenstasjon på Hvam i Lillestrøm kommune i slutten av april i år, og en i Åsane utenfor Bergen i juli 2021, som begge skal serve lette kjøretøy.
I juli 2022 er planen å åpne en ny fyllestasjon på Alna i Oslo som skal betjene både lette og tunge kjøretøy, men her tar de sikte på å betjene lette kjøretøy allerede fra tredje kvartal i år ved hjelp av en mobil fyllestasjon.
De neste 12-15 fyllestasjonene skal altså på plass innen 2023, og Everfuel hevder dette bare er starten.
Så er spørsmålet naturligvis om hydrogen vil slå an denne gangen. Elektriske kjøretøy med brenselcelle er jo slett ingen ny teknologi, og det har vært mange mindre vellykkede satsninger både fra bilprodusenter og selskaper innen fylleinfrastruktur.
Eksplosjonen ved en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i juni 2019 la også en demper på hydrogen-entusiasmen i Norge, i alle fall for en periode.
Men det er flere tegn i tiden på at hydrogen kan slå an fremover – og da særlig for tunge kjøretøy.
Samtidig med Everfuels satsning jobber flere av de store kjøretøyprodusentene med utvikling av kjøretøy med brenselceller.
For å nevne noen:
Toyota jobber med hydrogen både innen lette kjøretøy, tunge lastebiler og busser, Renault har varslet hydrogendrevne varebiler til sommeren, Volvo Trucks og Daimler Trucks har forent krefter med en storstilt hydrogenplan, Scania er allerede i gang i Norge, Solaris mener også alvor og vi skal heller ikke glemme Nikola.
Spennende blir det, garantert.