-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Renault satser på hydrogen-varebiler
Lanserer både Kangoo Z.E. og Master Z.E. med brenselcelle som rekkeviddeforlenger. Lover opptil tre ganger så lang rekkevidde som batterielektriske biler.
RASK FYLLING: En av fordelene med hydrogen, fremfor kun batteri, er rask fylling av energi. Her får du full tank på 5-10 minutter, mens det kan ta timer å få fulladet batteri.
«Hydrogendrevet Kangoo Z.E., det finnes da fra før», tenker du kanskje? Ja, det er riktig. Faktisk finnes minst en av dem i Norge også, som vi fortalte på YrkesBil.no i 2017, nærmere bestemt i Lillestrøm.
Løsningen er utviklet av selskapet Symbio FCell, som eies av blant annet dekkgiganten Michelin og energiselskapet Engie, og bygget i samarbeid med et underselskap i Renault-gruppen, Renault-Tech.
Hittil har imidlertid ikke bilene blitt solgt gjennom offisielle Renault-kanaler, men kun av Symbio FCell selv. Nå opplyser Renault at de vil selge hydrogenversjonen Kangoo Z.E. H2 selv, i tillegg til at samme hydrogenteknologi også skal tilbys i storebror Master Z.E.
Hydrogenvarebilene er i utgangspunktet ordinære elbiler, hvor det blir innmontert hydrogenutstyr – tank og brenselcelle – som rekkeviddeforlenger.
Kangoo Z.E. H2 får ifølge Renault 370 kilometer rekkevidde med hydrogen, mot 230 kilometer (WLTP) i ren batteriversjon.
For Master Z.E. H2 er det snakk om nær tredobling av rekkevidden, fra 120 kilometer i batteriversjon til 350 kilometer i hydrogenversjon, ifølge produsenten.
Hydrogenutstyret er plassert slik at det ikke skal gå utover lastevolumet i varebilene, men det medfører noe høyere vekt – som spiser av nyttelasten. For Kangoo er det snakk om 110 kilo ekstra, mens det er 200 kilo i Master (to hydrogentanker).
Renault understreker at hydrogenversjonene ikke skal erstatte de batterielektriske versjonene, men at de kommer som et supplement.
Batteriversjonen Kangoo Z.E. er Norges nest mest solgte elvarebil. Master Z.E. ble vist under Transport & Logistikkmessen i Lillestrøm, og skal være klar for Norge – med «kaldt klima»-pakke og det hele – i løpet av de nærmeste ukene.