-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hipp hurra for V8
Finn frem bløtkaka: 10. mars er den internasjonale V8-dagen.
Det finnes vel ikke den ting eller sak som ikke har sin egen «internasjonale dag». Men akkurat 10. mars synes vi det er verdt å feire.
Hvert år, to dager etter den internasjonale kvinnedagen, er det nemlig «Den internasjonale V8-dagen».
Bakgrunnen er at det var nettopp 10. mars i 1932 at den første masseproduserte, støpeteknisk sensasjonelle, V8-motoren fra Ford rullet av samlebåndet. Siden har motorkonstruksjonen med den unike karakteristikken fått hjertet til å banke ekstra hos mange bilentusiaster.
Fortsatt – i 2018 hvor elbiler og «downsizing» står i fokus – har åtte sylindre i V-form en helt spesiell appell hos motorentusiastene.
Du finner V8-motorer i alt fra herskapelige Rolls-Royce til arbeidsjern som Scania, så vel som i båter, busser og til og med motorsykler.
Utvalget av nye kjøretøyer med V8-er blir imidlertid stadig dårligere, og blant lastebilmerkene som opererer her i Norge er Scania nå alene om å tilby åtter.
Svenskenes V8-historie strekker seg tilbake til 1916, da Vabis kom med sin 15,7 liter som veide voksne 1.300 kilo. Den ble bygget for bruk i motorvogner til jernbanen.
Scanias første V8 lastebilmotor «DS 14 V8» ble lansert på Frankfurt-messen i 1969, og fikk med sine 350 hestekrefter raskt en trofast tilhengerskare.
I dag er Scanias merkevare nærmest uløselig knyttet til V8-symbolet, helt på høyden med noen av de amerikanske personbilprodusentene. Antall Scania-sjåfører som har prydet kroppen med et V8-symbol i form av en tatovering på arm eller legg, er ikke få.
Derfor er det ikke underlig at 10. mars er for en høytidsdag å regne i Södertälje.
– Vi feirer V8-motoren for sin unike appell – hvor følelser møter logikk. Denne motorkonstruksjonen er den perfekte miks av imponerende harde og myke egenskaper – med sin distinkte lyd og fremragende ytelse. Dette er virkelig «one of its kind» i motorenes verden, sier Roger Olsson, som er Scanias sjefsingeniør for V8-motorer.
Gratulerer med dagen!
PS. Fords V8 var riktig nok den første masseproduserte, men æren for «verdens første V8» er det etter hva vi vet Antoinette-motoren til Léon Levavasseur som fortjener. Åtteren med bensininnsprøytning ble startet opp i 1902, og skal ha blitt brukt både i racerbåter og i fly.