-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Hipp hurra for V8
Finn frem bløtkaka: 10. mars er den internasjonale V8-dagen.
Det finnes vel ikke den ting eller sak som ikke har sin egen «internasjonale dag». Men akkurat 10. mars synes vi det er verdt å feire.
Hvert år, to dager etter den internasjonale kvinnedagen, er det nemlig «Den internasjonale V8-dagen».
Bakgrunnen er at det var nettopp 10. mars i 1932 at den første masseproduserte, støpeteknisk sensasjonelle, V8-motoren fra Ford rullet av samlebåndet. Siden har motorkonstruksjonen med den unike karakteristikken fått hjertet til å banke ekstra hos mange bilentusiaster.
Fortsatt – i 2018 hvor elbiler og «downsizing» står i fokus – har åtte sylindre i V-form en helt spesiell appell hos motorentusiastene.
Du finner V8-motorer i alt fra herskapelige Rolls-Royce til arbeidsjern som Scania, så vel som i båter, busser og til og med motorsykler.
Utvalget av nye kjøretøyer med V8-er blir imidlertid stadig dårligere, og blant lastebilmerkene som opererer her i Norge er Scania nå alene om å tilby åtter.
Svenskenes V8-historie strekker seg tilbake til 1916, da Vabis kom med sin 15,7 liter som veide voksne 1.300 kilo. Den ble bygget for bruk i motorvogner til jernbanen.
Scanias første V8 lastebilmotor «DS 14 V8» ble lansert på Frankfurt-messen i 1969, og fikk med sine 350 hestekrefter raskt en trofast tilhengerskare.
I dag er Scanias merkevare nærmest uløselig knyttet til V8-symbolet, helt på høyden med noen av de amerikanske personbilprodusentene. Antall Scania-sjåfører som har prydet kroppen med et V8-symbol i form av en tatovering på arm eller legg, er ikke få.
Derfor er det ikke underlig at 10. mars er for en høytidsdag å regne i Södertälje.
– Vi feirer V8-motoren for sin unike appell – hvor følelser møter logikk. Denne motorkonstruksjonen er den perfekte miks av imponerende harde og myke egenskaper – med sin distinkte lyd og fremragende ytelse. Dette er virkelig «one of its kind» i motorenes verden, sier Roger Olsson, som er Scanias sjefsingeniør for V8-motorer.
Gratulerer med dagen!
PS. Fords V8 var riktig nok den første masseproduserte, men æren for «verdens første V8» er det etter hva vi vet Antoinette-motoren til Léon Levavasseur som fortjener. Åtteren med bensininnsprøytning ble startet opp i 1902, og skal ha blitt brukt både i racerbåter og i fly.