-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Kaptein snutebil
En Scania Next Gen med snute! Helt sant. Vi møtte den i Danmark. Det viste seg at det var en grei forklaring.

Nederlandske Vlastuin Truck & Trailerservice har åpenbart gjort det til en helt spesiell øvelse å bygge om Scaniaer til snutebiler.
Helt siden Scania selv droppet slike modeller, har disse folkene som holder til i noe som heter Renswoude hatt en viss suksess med slike ombygninger. De forteller at de har bygget om rundt femti av den forrige generasjonen, og nå er de i full gang med den nye.
Relokert
Det lille jeg så av den danske bilen tydet på veldig godt arbeid, og det så ut som om hele fronten var uendret slik at både alle sikkerhetssensorene var på plass og at det ikke hadde skjedd noe med kjøle-egenskapene.
Og så er hele hytta flyttet bakover da, men om snuten er nybygd eller hentet fra en gammel firer-serie, aner jeg ikke. Overgangen mellom originalt og ikke-originalt var imidlertid proft utført.
Basis var en S730 Highline tror jeg, men hvorfor aner jeg overhodet ikke. Det må jo være noen som på død og liv vil ha en snute foran seg – så får det ikke hjelpe om det går ut over lastelengden.
Og selvfølgelig hadde denne fått en T på slutten av modellnavnet, for å minne om hva som en gang var.
Flere tilbydere
Men så nevnte jeg dette for en som samler på avvikere, og han syntes ikke det var noe rart i det hele tatt. For på en utstilling i Lyon i fjor hadde han møtte en S580 Highline som også var blitt til en T.
Oppskriften er åpenbart den samme som Vlastuins, men her var det visst ikke tvil om at det var benyttet en Serie 4 snute som var videt ut for å dekke hele bredde på den nye hytta. Og med en mengde nye plater rundt omkring. Skikkelig arbeid, sa han.
Her heter produsenten Brevet, Viriat heter hjemstedet her. Hjemmesiden deres forteller om masse aktiviteter og lange tradisjoner, men det eneste originale jeg finner på Scania er en XXL-hytte, en slags dobbeltkabin som i hvert fall kompenserer for en kortere lastelengde på en nyttig måte
Noen snutebil har jeg ikke funnet hos dem, men jeg stoler på min informant. Kanskje, i tillegg til disse to, vi har en stor undergrunns-industri i hele Europa som bygger nye T-Scaniaer.
Men hvorfor ser vi dem aldri? Kjører de bare om natten?