-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Konvoy satt i system
12 prosent drivstoff kan man spare ved å delta i konvoyer, ifølge Scania.

Scania har testet konvoy-kjøring lenge og har for lengst slått fast at derved kan man spare i hvert fall 12 prosent drivstoff.
Nå legges det imidlertid enda større vekt på denne måten å kjøre på, gjennom COMPANION-prosjektet som de gjennomfører sammen med den Teknisk Høyskolen i Stockholm.
Mer effektiv
Det man jobber med nå er å få til en koordinering av konvoy-kjøring, slik at hele logistikk-kjeden blir mer effektiv.
- Målet er å redusere forbruket for godstransport enda mer, sier Magnus Adolfson, sjef for Scanias innsats på intelligente transport systemer.
- Dermed vil vi både kunne redusere miljøpåvirkningene og hjelpe transportørene til å tjene litt mer.
Det man jobber for er å utvikle et system der transportører kan koordinere transporbehovene med andre operatører. Et system som gir logistikkfolkene mulighet til å melde inn sine transporter og så vil systemet kunne finne fellesnevnere med andre, slik at de kan kobles sammen.
- Vi se for oss for eksempel at en som melder inn en transport fra Sanmark til Italia får et forslag om å koble seg på en transport –konvoy et sted nord i Tyskland, forklarer Adolfson.
Mindre motstand
Det er den tette avstanden mellom bilene i en konvoy som gjør at luftmotstanden minsker, og derved senker forbruket merkbart. For å gjøre dette mulig trengs det avansert IT og elektornikk som automatisk holder passende avstand mellom bilene, og bremser selv, når det er nødvendig.
- I tester kjører vi med ca. 10 meters avstand, det er der vi får 12 prosent reduksjonen. Men noe av det vi konsentrerer forskningen vår om nå er å kjøre med bare noen få meter mellom hver deltaker i konvoyen. Men da trenger vi også mange robot-systemer som også overtar styringen, sier Adolfson når han forteller hva en ikke alt for fjern fremtid kan bringe.