-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Konvoy satt i system
12 prosent drivstoff kan man spare ved å delta i konvoyer, ifølge Scania.
Scania har testet konvoy-kjøring lenge og har for lengst slått fast at derved kan man spare i hvert fall 12 prosent drivstoff.
Nå legges det imidlertid enda større vekt på denne måten å kjøre på, gjennom COMPANION-prosjektet som de gjennomfører sammen med den Teknisk Høyskolen i Stockholm.
Mer effektiv
Det man jobber med nå er å få til en koordinering av konvoy-kjøring, slik at hele logistikk-kjeden blir mer effektiv.
- Målet er å redusere forbruket for godstransport enda mer, sier Magnus Adolfson, sjef for Scanias innsats på intelligente transport systemer.
- Dermed vil vi både kunne redusere miljøpåvirkningene og hjelpe transportørene til å tjene litt mer.
Det man jobber for er å utvikle et system der transportører kan koordinere transporbehovene med andre operatører. Et system som gir logistikkfolkene mulighet til å melde inn sine transporter og så vil systemet kunne finne fellesnevnere med andre, slik at de kan kobles sammen.
- Vi se for oss for eksempel at en som melder inn en transport fra Sanmark til Italia får et forslag om å koble seg på en transport –konvoy et sted nord i Tyskland, forklarer Adolfson.
Mindre motstand
Det er den tette avstanden mellom bilene i en konvoy som gjør at luftmotstanden minsker, og derved senker forbruket merkbart. For å gjøre dette mulig trengs det avansert IT og elektornikk som automatisk holder passende avstand mellom bilene, og bremser selv, når det er nødvendig.
- I tester kjører vi med ca. 10 meters avstand, det er der vi får 12 prosent reduksjonen. Men noe av det vi konsentrerer forskningen vår om nå er å kjøre med bare noen få meter mellom hver deltaker i konvoyen. Men da trenger vi også mange robot-systemer som også overtar styringen, sier Adolfson når han forteller hva en ikke alt for fjern fremtid kan bringe.