-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konvoy satt i system
12 prosent drivstoff kan man spare ved å delta i konvoyer, ifølge Scania.

Scania har testet konvoy-kjøring lenge og har for lengst slått fast at derved kan man spare i hvert fall 12 prosent drivstoff.
Nå legges det imidlertid enda større vekt på denne måten å kjøre på, gjennom COMPANION-prosjektet som de gjennomfører sammen med den Teknisk Høyskolen i Stockholm.
Mer effektiv
Det man jobber med nå er å få til en koordinering av konvoy-kjøring, slik at hele logistikk-kjeden blir mer effektiv.
- Målet er å redusere forbruket for godstransport enda mer, sier Magnus Adolfson, sjef for Scanias innsats på intelligente transport systemer.
- Dermed vil vi både kunne redusere miljøpåvirkningene og hjelpe transportørene til å tjene litt mer.
Det man jobber for er å utvikle et system der transportører kan koordinere transporbehovene med andre operatører. Et system som gir logistikkfolkene mulighet til å melde inn sine transporter og så vil systemet kunne finne fellesnevnere med andre, slik at de kan kobles sammen.
- Vi se for oss for eksempel at en som melder inn en transport fra Sanmark til Italia får et forslag om å koble seg på en transport –konvoy et sted nord i Tyskland, forklarer Adolfson.
Mindre motstand
Det er den tette avstanden mellom bilene i en konvoy som gjør at luftmotstanden minsker, og derved senker forbruket merkbart. For å gjøre dette mulig trengs det avansert IT og elektornikk som automatisk holder passende avstand mellom bilene, og bremser selv, når det er nødvendig.
- I tester kjører vi med ca. 10 meters avstand, det er der vi får 12 prosent reduksjonen. Men noe av det vi konsentrerer forskningen vår om nå er å kjøre med bare noen få meter mellom hver deltaker i konvoyen. Men da trenger vi også mange robot-systemer som også overtar styringen, sier Adolfson når han forteller hva en ikke alt for fjern fremtid kan bringe.
Du kan lese mer om dette arbeidet her og her.