-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lyden av elektrisk lastebil
Fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Her er Volvos kjenningsmelodier.
Volvo Trucks har utviklet et akustisk varslingssystem med unike lyder for sine elektriske lastebilmodeller.
Varselet skal gjøre fotgjengere, syklister og andre trafikanter oppmerksomme på lastebiler som nærmer seg.
Lydnivået som kreves i EU fra 1. juli blir høyere etter hvert som hastigheten øker. Ved maksimal hastighet på 20 km/t skal det være minst 56 desibel.
USA har lignende lovgivning for kjøretøy som kjører under 30 km/t. Hvis kjøretøyet er for stille, må det ha et eksternt akustisk varslingssystem (AVAS).
– Vi ønsker virkelig denne nye lovgivningen velkommen. Fra vi var barn, har vi lært å ikke bare stole på det vi ser, men også det vi hører i trafikken – noen ganger så mye at vi ikke en gang ser oss for før vi krysser en gate. Med vårt nye varslingssystem ønsker vi å sikre at fotgjengere og syklister merker når de er i nærheten av våre elektriske lastebiler, forklarer Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks.
Utvalget av lyder er resultatet av grundig forskning og testing av produsentens egne akustikkeksperter.
Og det presiseres atlastebilene fortsatt vil være mye stillere enn lastebiler med forbrenningsmotor.
– Lydene er designet for å ikke trenge gjennom vegger. Våre elektriske lastebiler vil fortsatt tillate stille nattleveranser og bidra til bedre arbeidsforhold for sjåførene og et roligere og renere miljø, sier Anna Wrige Berling.
De fire forskjellige lydene skal informerer folk i nærheten om hva lastebilen gjør; kjører, tomgang, revers og så videre.
Lydene vil variere i intensitet, basert på lastebilens hastighet og vil skifte i frekvens under akselerasjon og retardasjon.
Volvo har i øyeblikket tre nye tunge elektriske lastebilmodeller – FH, FM og FMX – i markedet.
Hør lydene her: