-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Mye dyrere varebiler
De fleste vanlige kassevarebiler vil øke med 10.000 til 25.000 kroner fra nyttår om Finansdepartementets forslag til omlegging til CO2-avgift blir gjennomført – det er stikk i strid med intensjonene.
Beregninger som BilNytt og BilNorge.no har gjennomført viser at innberegning av CO2 som ett av parametrene for beregning av avgift får et helt annet resultat enn Finansdepartementet hadde forutsett.
Ute av kontroll
Vi har regnet på 50 representative varebilmodeller på det norske markedet, og tallene viser at gjennomsnittsøkningen er på 6.100 kroner, eller 12 prosent.
Det er et helt klart brudd på forutsetningene om at omlegging av engangsavgiften skal være provenynøytral – altså ikke føre til en klar økning slik våre utregninger viser.
I forslaget til Statsbudsjett for 2008 legges det kun opp til en inflasjonsjustering av varebilavgiftene fra 2007. Det betyr igjen at Stortinget kan vedta en generell økning i avgiftene til transportnæringen, noe politikerne neppe har vært klar over.
Klikk her for full oversikt i PDF-format
Har ikke hatt oversikt
Mens man i forkant av omleggingen av personbilavgiftene gjorde et grundig arbeid for å sikre at endringene ikke slo ut skeivt, har man for varebiler ikke hatt tilstrekkelig tallmateriale til å kunne gjøre samme øvelse for varebilene.
Hovedgrunnen til dette at CO2-tallene i typegodkjenningen ikke har vært tilgjengelig – det var hovedgrunnen til at omleggingen ble utsatt ett år. Dermed har man bare videreført satsen på 22 prosent av personbilavgiften som gjelder for varebiler klasse 2.
Omleggingen av varebilavgiftene kommer som et "haleheng" til personbilene, med konsekvenser myndighetene ikke har hatt det minste kontroll på.
Færre valgmuligheter
Hovedårsaken til at utslagene blir store når man tar prinsippene for personbiler og overfører til varebiler er at det ikke finnes alternative motorer å velge mellom i varebiler. De som driver med transport har neppe mulighet til å velge å kjøre Volkswagen Caddy i stedet for en stor Ford Transit.
Dessuten er allerede dieselandelen blant varebilene svært høy, faktisk 98 prosent, noe som gjør at vi ikke vil se en vridning fra bensin til diesel slik tilfellet var for personbilene.
En avgiftsøkning vil nødvendigvis ramme transportnæringen som trolig blir nødt til å flytte de økte kostnadene over på forbrukerne.