-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign
Snart kan du kanskje få se eller kjøre lastebilprodusentenes drømmekonsepter som produksjonsmodeller på veien. Fra 1. september 2020 vil EU nemlig tillate større førerhus.

Tirsdag denne uken fattet EUs lovgivende myndighet, Parlamentet og Rådet, en foreløpig beslutning som vil kunne få stor betydning for hvordan fremtidens lastebiler kommer til å se ut.
Nå ønsker Brussel nemlig å åpne opp for at produsentene kan bygge førerhus som er lengre enn dagens regler tillater. Dette har lenge vært et ønske fra produsentene.
Aeroynamikk og sikkerhet
Ifølge det tyske fagtidsskriftet Eurotransport.de er det snakk om en lengdeøkning på inntil 90 centimeter.
Begrunnelsen er at det vil gi designerne mer spillerom, blant annet for å lage en rundere front som både er mer aerodynamisk og «vennlig» overfor myke trafikanter enn dagens regler tillater.
Det ønskede resultatet er da selvfølgelig lavere drivstofforbruk og utslipp, samt færre alvorlige ulykker. Vi husker for eksempel MAN som på IAA i 2010 viste frem Concept S (på bildet over her) hvor de hevdet å redusere drivstofforbruket, og derfor CO2-utslippet, med 25 prosent.
Trolig kan det også komme nye krav til sjåførens utsikt fra førerposisjon. En hyggelig bi-effekt kan jo også være at det blir bedre plass og boforhold i førerhusene.
– Kan spare 300-500 liv
EUs kommisær for transport, Violeta Bulc, uttaler at dette er en prioritert sak for Europakommisjonen og at de derfor har behandlet saken raskere enn opprinnelig planlagt.
– Vi reduserer nå tiden betydelig for når nye førerhus som er mer aerodynamiske, sikre og mer komfortable kan komme på markedet. Beregninger viser at den nye typen førerhus hvert år kan spare 300 til 500 liv og sørge for opptil 10 prosent reduksjon i utslippene fra lastebiler i langtransport, sier Bulc.
Planen er at de nye reglene skal tre i kraft 1. september 2020, men Bulc presiserer at den foreløpige avtalen må bekreftes endelig av Parlamentet og Rådet.
Nærmere konseptene
Dagens regelverk gir lastebildesignerne lite rom for å utfolde seg når det gjelder utseende, og dermed aerodynamikk og sikkerhet, når de utformer førerhusene.
Særlig legger lengdebegrensingen på førerhuset en stor demper på den kreative utfoldelsen, samtidig som designerne har vært nødt til å tenke enda mer kreativt innenfor de strenge rammene.
Derfor har også førerhusene i grove trekk sett ganske like ut i mange år nå. Jo da, det er finpusset og flikket på en del detaljer – men det er få av produksjonsmodellene som har gitt hakeslipp på grunn av et revolusjonerende utseende, eller drastiske reduksjoner i drivstofforbruk.
På konseptstadiet derimot har designerne boltret seg langt utenfor reglene som legger begrensninger på de ytre dimensjonene.
Nøyaktig hva vi kan forvente oss å se på veien som følge av de nye reglene er selvsagt for tidlig å si, men trolig vil fremtidens førerhus ligge mye tettere opptil mange av de nydelige konseptene vi har sett blant annet på IAA de senere årene.