-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Scanias nye bybuss
Her er et lite bildegalleri og noe info om Scanias nye byvåpen
Splitter nye Scania CityWide ble nylig avduket på bussmessen i Belgia.
CityWide i LF- og LE-utgavene er by- og forstadsbusser i aluminium med et utall drivlinjealternativer. Bussene bygges Slupsk-fabrikken i Polen, som er spesialisert på alu-konstruksjoner.
Og for Scania som ligger et stykke bak sine bestenoteringer på salgsstatistikken, er CityWide ekstra spennende. Det er jo i denne sektoren at store volumene enkleste kan vinnes raskt tilbake.
LF står ganske enkelt for lavgulv (low floor), mens LE står for laventre (low entry). Lavgulvbussen kommer som toakslet bil med to aksleavstande/lengder mens laventrebussen kommer som både to og treakslet vanlig buss med to lengder. Og begge variantene leveres som treakslet leddbuss.
En rekke motorer
Tilgjengelige drivlinjer spenner fra tradisjonelle diesel- og biodieselmotorer via naturgass/biogass-motorer til bioethanol. Alle motorene tilfredsstiller EEV-normen i dag. Og for å snakke om ikke fjern framtid, så er motordekslene allerede designet med ekstra lufting, som er nødvendig når Euro 6-motorene må være på plass.
Ytelsene i 9-litersmotorene strekker seg fra 230 til 270/280 hester i lavgulvsbussen, mens laventrebussen også får 305 og 320-hestersutgaver for henholdsvis gass og diesel. Erfaringsmessig er det for norske, kuperte forhold i ofte de sterke motorene som er aktuelle.
En forskjell mellom LF og LE er imidlertid at førstnevnte har tverrmonterte motorer, mens sistnevnte har langsmonterte. Sistnevnte kan også leveres med 8-trinns Opticruise (automatisert manuell girkasse), mens alle utgavene kan leveres med 5-6-trinns ZF-kasser.
Familielikhet med Touring
Utvendig er har nye CityWide mye felles med nye Scania Touring i fronten. Nå er det kanskje ikke så mange som har sett Touring enda, men det er et signal om hvilken retning Scania-designen trekkes i: Her trekkes altså det svarte i frontpartiet rundt de skjulte A-stolpene og ut på sidene.
Også frontlyktene har samme form som på Touring. Kjørelys er LED. Hovedpærene er halogen i standardversjon, men kan også leveres som LED. Bak rattet er føreren tilgodesett med større plass og bedre justeringsmonn for rattet.
CityWide kommer på markedet høsten 2012.