-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Selvkjørende handlepose
Kolonial.no kunne fredag vise en flik av fremtiden. Deres selvkjørende kolonialhandel ble demonstrert på Fornebulandet utenfor Oslo.
Det dreier seg foreløpig bare om en visjon, men mange regner med at den vil bli en realitet om kort tid.
Du bestiller innkjøpene dine via mobiltelefonen, det skjer en automatisk opplasting ved et sentralt lager og en liten elektrisk pod leverer bestillingen hjemme hos deg. Via en «nøkkel» i telefonen låser du deg inn i kjøretøyet og henter bestillingen din.
Kolonial.no hadde bygget om en EZ10, en selvgående minibuss som er i bruk mange steder, har vært på besøk i Stavanger og er nå på Norges-turné.
Mannen bak både firmaet og dette eksperimentet brukte det selvfølgelig for å peke på mulighetene fremover:
«Dette er nærmere virkeligheten enn man tror. Kunden bestiller mat via mobiltelefonen og får den fritt tilkjørt av et elektrisk kjøretøy. Det gir maksimal fleksibilitet og service for kunden. Teknologien er her veldig snart og da er det viktig at myndighetene legger til rette og ikke er de som henger etter», uttaler Karl Munthe Kaas.
Han hadde sørget for å få med seg samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp) som ikke akkurat er motstander av ny teknologi og som kunne fortelle at «vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist frem».
Munthe Kaas mener at det ikke nødvendigvis er de store og etablerte aktørene som kommer til å drive utviklingen fremover.
«Både priser på utstyr og tilgang på teknologi åpner opp for at mindre teknologikrevende aktører kan komme på banen. Her snakker vi null lokalutslipp og et kjøretøy som distribuerer mat kundene ellers hadde brukt bilen for å hente. Sluttkunden får også en stor tidsgevinst. Matbutikken kommer hjem når det passer deg. Her er det vinn-vinn over hele linjen», sier den entusiastiske nettmatgründeren.