Nå har vi nye tall som viser at det faktiske gjennomsnittet for nye varebiler hittil i 2010 er et utslipp på 194 gram per kilometer. Kilde: OFV.
Det er en forsiktig bedring siden 2009 (snitt 201 gram, altså 3,5 % bedring). Det betyr likevel at gjennomsnittsbilen fortsatt er godt plantet i verstingfeltet på miljølisten.
Men nå vet vi jo at miljøbiten når alt kommer til alt er det som bekymrer mannen i gata minst. Pengene derimot.
194 gram betyr 0,73 liter/mil
Annonse
Og da er vi inne på noe viktig: Omregnet til dieselforbruk (faktor 2,66) betyr det nemlig at den gjennomsnittlige varebilen bruker hele 0,73 liter per mil.
(Ja da, du er kanskje vant til at varebiler bruker literen eller mer, men i praksis bruker nye, store familiebiler i dag ned mot halvliteren. Det er en urimelig stor forskjell (som skyldes høyt fokus på CO2 i personbilsektoren over tid), og som nå vil gjøre betydelige utslag i et bilregnskap).
Dermed snakker vi ikke bare høyt utslipp, men samtidig om like høyt forbruk. Og hver dråpe belaster firmaregnskapet negativt. Eller hvordan hadde det passet deg å barbere dieselutgiftene med 30 prosent?
Bestinglisten forklarer downsizing
Under finner du listen over merker rangert etter lavest gjennomsnittutslipp. Husk at dette også er lik lavest gjennomsnittsforbruk.
Annonse
Liste reflekterer selvsagt merkenes sammensetning av biltyper. Mercedes mangler for eksempel de minste bilene i varebilpaletten, og får svi for det (les gjerne testen av Overkassebilen her).
Men listen forklarer også markedets kraftige dreining mot mindre biler!
De største kanonene, VW og Toyota, er likevel langt nede på rødlisten.
Faktisk er Citroen alene om å kle et visst grønnskjær, som eneste varebilmerke under 160 gram i snitt per solgte varebil i 2010.