-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Støtte til miljø-lastebiler
Det tyske samferdselsdepartement skal nå dele ut 10 millioner euro per år for å fremme magre og utslippslave lastebiler. Gass, batterier og hydrogen er blant satsingsområdene.
Det er Bundesministerium for Trafikk og Digital Infrastruktur (sant!) (BMVI) som administrerer pengene gjennom Bundesamt for Godstrafikk (BAG).
Pengene skal brukes som tilskudd for bedrifter, først og fremst speditører og transportører, som vil satse mer miljøvennlig.
– Vi vil støtte transportbransjen slik at den kan gå over til mer miljøvennlige biler. Ved en slik overgang tjener vi alle sammen. Brukerne, miljøet og de som bor langs de sterkt trafikkerte veiene, sa samferdselsminister Andreas Scheuer da han gjorde planene kjent.
Tilskuddet gjelder bar for biler over 7,5 tonn som drives av batterier, brenselceller, CNG eller LNG.
For en bil med CNG-drift mottar en bedrift 8.000 Euro i støtte, LNG gir 12.000 Euro. En elbil på inntil 12 tonn er det samme summen, mens en elbil over 12 tonn kan hente inn 40.000 euro i tilskudd.
Totalbidraget er begrenset til en halv million pr. bedrift.
I tillegg skal elbiler være fri for Maut-betalingen fra 1.1. 2019.
Foreløpig er dette nye tilskuddsprogrammet begrenset frem til utgangen av 2020.
Den landsdekkende tyske foreningen av godstransportører, BGL, hilser tiltaket velkommen. De peker på at merkostnadene for gassdrift ofte kan utgjøre 40.000 Euro pr. år.
– Her er et tilskudd på 12.000 Euro absolutt en merkbar hjelp. Selv om støtten til store batterielektriske lastebiler er mer av teoretisk interesse, siden slike biler ikke finnes i dag, sier foreningens daglige leder, Prof. Dr. Dirk Engelhardt.
Også DSLV, det tyske Spedisjons- og Logistikkforbundet applauderer.
– Slike tiltak kan i det minste hjelpe oss et skritt videre med å løse oss fra diesel-avhengigheten, sier sjefen der, Frank Huster.